Final de la missió espanyola
El Rei visita amb Sánchez el ‘hub’ d’acollida d’afganesos a Torrejón
Felip VI presideix primer la reunió del grup interministerial a la base militar, el campament de la qual es preveu que estigui en funcionament una setmana més
Només 24 hores després que Espanya donés per conclosa l’evacuació de l’Afganistan, que el Govern va qualificar d’«èxit», aquest dissabte al matí el rei Felip VI va visitar, juntament amb el president del Govern, Pedro Sánchez, les instal·lacions de la base militar de Torrejón de Ardoz, a Madrid, que des del 19 d’agost ha funcionat com un ‘hub’ europeu de recepció i atenció dels refugiats afganesos. Encara estarà operativa, probablement, una setmana més, fins que els últims ciutadans del país centreasiàtic siguin traslladats a centres d’acolliment a Espanya o a altres països europeus. L’objectiu de la visita, ja ho va dir el cap de l’Executiu en la seva compareixença d’ahir divendres a la Moncloa, era «agrair personalment a tot l’operatiu i a tots els servidors públics la feina que han anat fent».
El monarca primer va presidir la reunió del grup interministerial per a l’Afganistan, del qual han format part el líder socialista i set ministres, coordinats pel titular de la Presidència, Félix Bolaños. Passades les 12.25, el Rei va arribar a l’hangar de la base aèria, on es va trobar amb el personal a càrrec de la complicada i arriscada operació d’evacuació. Va conversar llargament amb l’ambaixador en funcions a l’Afganistan, Gabriel Ferrán, i la seva segona al capdavant de la legació, Paula Sánchez.
Espanya ha aconseguit rescatar 2.206 persones, el 47% dones i el 40% menors. D’aquests, els 1.671 pertanyen al grup dels que van col·laborar amb Espanya i les seves famílies i 333 són del col·lectiu del Servei Europeu d’Acció Exterior (SEAE). 131 més van ajudar els EUA, 50 l’OTAN i 21 Portugal. Segons les xifres que estima l’Executiu, hi ha 1.717 afganesos evacuats per Espanya que han manifestat la seva intenció d’acollir-se a alguna figura de protecció internacional.
Talibans José Manuel Albares Margarita Robles Fernández Javier Maroto Congrés Senat OTAN Afganistan PP - Partit Popular Govern Pedro Sánchez Estats Units Unió Europea Felip VI Félix Bolaños García Carolina Darias José Luis Escrivá Yolanda Díaz Pérez Joe Biden Fernando Grande-Marlaska Gómez
- Fenomen en auge La venda a pes de 'caixes sorpresa' d'Amazon arriba al centre de Barcelona: "És com una loteria"
- Universitat Més de 250 professors universitaris exigeixen a la UB que investigui el cas Ramón Flecha
- MUNDIAL DE CLUBS Luis Enrique ignora Mbappé: «Soc soci culer, per això sempre em motiva jugar contra el Madrid»
- Previsió meteorològica Catalunya, en alerta per fortes pluges: aquestes són les zones on més pot ploure
- Detingut per matar d’una punyalada un multireincident al Prat de Llobregat per una venjança
- Guerra a Ucraïna Trump es limita a amenaçar Rússia amb aranzels mentre rearma Ucraïna
- Comissió Bilateral Estat-Generalitat ERC veu insuficient el nou finançament: "La música sona bé, però les concrecions són mínimes"
- Finançament autonòmic Andalusia esclata contra l’acord de finançament amb Catalunya i el Govern li ofereix acollir-se al mateix model
- Successos La investigació de l’incendi de Paüls apunta a l’acció humana com a causa: negligència o provocat
- Estudi científic ¿Per què algunes persones necessiten posposar més vegades el despertador? La ciència té una resposta (i afecta més les dones)