Balanç del seu viatge americà

Sánchez espera les primeres grans inversions dels EUA per a la tardor

  • El president no torna a Madrid amb projectes tancats ni grans anuncis, però confia que els fruits de la seva gira es vegin abans que acabi el 2021

  • Els canvis d’aires arriben a les formes: Sánchez s’ha mostrat molt més pròxim a la premsa, amb compareixences i grupets abans impensables

GIRA PEDRO SÁNCHEZ EEUU

GIRA PEDRO SÁNCHEZ EEUU / Brooks Kraft (EFE)

8
Es llegeix en minuts
Juanma Romero
Juanma Romero

Ubicada/t a Madrid

ver +

No hi va haver anuncis d’inversions amb xifres marejadores, ni projectes concrets i tangibles posats sobre el paper, ni compareixences conjuntes amb les grans corporacions americanes per avançar una col·laboració tancada. No n’hi va haver, però Pedro Sánchez parteix cap a Espanya, de tornada de la seva gira d’una mica més de tres dies pels Estats Units, satisfet. Pletòric, es podria dir. Content per haver superat l’«examen». I molt confiat que les seves converses amb mig centenar d’alts executius d’empreses i fons mundialment coneguts tinguin els seus fruits aviat. La pròxima tardor, fins i tot. Abans que acabi el 2021.

És el que espera el president, i el que va traslladar als periodistes, en conversa informal amb ells, en el tancament del seu viatge. Des del campus de la tecnològica HP, divendres a la tarda, matinada ja a Espanya. Creu que les primeres inversions es podran veure, per tant, en els pròxims mesos, tot i que altres empreses tindran «un procés de maduració més llarg». No hi ha més precisions, ni més detalls, més enllà del convenciment profund del cap de l’Executiu que, amb la seva presència a Nova York, Los Angeles i San Francisco, ha aconseguit que els grans s’animin a invertir en Espanya i el vegin com un país fiable, segur i amb «oportunitats» de negoci. Que «comptin amb Espanya», com ho va expressar en una entrevista a Bloomberg Televisió. Sánchez defensa, en vista de les dures crítiques de l’oposició –Pablo Casado va qualificar de «vergonyós» el seu viatge per no contenir una trobada amb Joe Biden–, que el resultat de la seva gira ha sigut «francament positiu». «Hem situat Espanya al radar de les grans companyies», i ho ha aconseguit, va remarcar durant la roda de premsa prèvia, «en el moment propici», perquè en setmanes i mesos «decidiran on localitzar les seves inversions per als pròxims anys».

El president i el seu equip, comandat pel director de la seva Oficina Econòmica, Manuel de la Rocha Vázquez, i la directora del Departament d’Afers Exteriors de la Moncloa, Emma Aparici, feia que preparaven aquesta visita als EUA des de l’hivern, segons relatava ell mateix, quan arran de les seves converses per videoconferència amb els alts executius de les empreses americanes va veure que reclamaven un «contacte directe, personal». I el moment per volar des de Madrid era «ara», amb el pla de recuperació ja aprovat per Brussel·les, la injecció de diners de la UE pròxims a alliberar-se en el seu primer tram i amb la vacunació ja molt avançada. A més, el viatge coincideix, va afirmar, amb un debat que s’està donant a Europa sobre l’autonomia estratègica, la relocalització d’indústries per respondre ràpidament a crisis com les de la Covid.

Encara queda feina per fer: després dels contactes entaulats aquesta setmana, anirà baixant al detall. Es constituiran ‘task force’ o grups de treball per anar estudiant les inversions possibles i entrant a la lletra petita.

NY, LA i San Francisco

La gira ha pivotat sobre tres eixos bàsics. Un, Nova York, el cor financer del món, on Sánchez es va veure amb els fons de capital risc més importants i gestores d’actius i va rematar amb Bloomberg i BlackRock. Dos, Los Angeles, on es va donar cita amb les superproductores audiovisuals. I tres, Cupertino i Palo Alto, fins on es va desplaçar per xerrar amb els CEO d’Apple, Tim Cook, i HP, el madrileny Enrique Lores, i amb els executius d’Intel, Qualcomm, LinkedIn, PayPal i Levi’s, per a després participar en un esdeveniment organitzat per la AmChamSpain i l’inversor Steve Westly amb els comandaments de tecnològiques com Zoom, YouTube o Sentinel.

A tots ells els va remarcar que Espanya és un país amb una economia «oberta», «assequible», «amb bona qualitat de vida», «segura», «competitiva en preus», que dona la «benvinguda» als inversors estrangers –així ho va expressar a Bloomberg TV. Sánchez els va insistir que el seu Govern posa tota mena de facilitats per a les empreses, que ha creat un «ecosistema» favorable per a l’emprenedoria. Els fons, a Nova York, el van interrogar per la reforma laboral i de pensions, per la fiscalitat, per la llei de vivenda. El president va indicar en la seva compareixença que no li van formular «peticions», sinó «preguntes», a què va respondre amb el «full de ruta conegut», el centenar de reformes contingudes en el pla de recuperació que han sigut validades per la UE i que «formen part del programa del Govern de coalició» amb Unides Podem. Sánchez va tractar de calmar-los, assegurant-los que el seu Executiu seguirà la plantilla de la socialdemocràcia europea, sense estridències, i que dotarà d’«estabilitat» política i «certeses» al país fins a les següents eleccions generals, que preveu per a finals del 2023 o principis del 2024. No abans.

Sánchez va assegurar als periodistes que la fiscalitat no havia entrat al menú de les reunions, perquè precisament «moltes d’aquestes empreses no tenen problemes de diners», tot i que a algunes se’ls acusa de no pagar prou impostos a Europa. Segons el president, aquestes companyies li pregunten més per la «coherència» de les polítiques del seu Govern, estan mentalitzades que han de tributar i creuen que és millor si la regulació s’orquestra a nivell multilateral.

El «Hollywood d’Europa»

Catalunya no ha sigut objecte de conversa, segons Sánchez, a diferència del que passava en el passat. «Em parlen de Barcelona com a bressol de ‘start ups’ i és cert que tot ajuda», diu, amb referència als indults del procés. «És que avui les prioritats són altres. Hi ha temes molt més urgents, com la pandèmia, la vacunació. Però no hauria tingut problema en respondre si m’haguessin preguntat», va dir a la premsa aquest divendres.

El cap de l’Executiu, en les seves converses d’aquesta setmana, va exposar les grans xifres del pla de recuperació: la pluja de 140.000 milions d’euros de Brussel·les i la pretensió de mobilitzar 500.000 milions més procedents del sector privat; el 40% dels fons destinats a la transició ecològica, un 28% a la digitalització i un 10,5% a educació i formació. També els va desgranar els objectius: 32% de la reducció de gasos amb efecte d’hivernacle per al 2030 respecte a les emissions de 1990, un milió de vehicles elèctrics també per al 2030, l’aposta per l’hidrogen verd, el salt en digitalització, situar Espanya al capdavant del 5G i en ciberseguretat, fer del país el «Hollywood d’Europa» (o sigui, un gran ‘hub’ audiovisual) i les reformes «en múltiples àmbits».

Aquest divendres a Bloomberg li van preguntar en diverses ocasions pels plans d’expansió d’Apple, una companyia que es prea de guardar els seus secrets sota set claus –de fet, en la reunió al quarter general amb Cook només va poder estar acompanyat de la ministra d’Indústria, Reyes Maroto, i d’Aparici i De la Rocha, i la premsa va haver d’esperar en el centre de visitants, sense poder entrar a l’anell central–, però Sánchez va preferir no donar pistes. Vol comptar amb la companyia de la poma per a l’expansió de la intel·ligència artificial i d’Apple TV. Igual que amb Netflix s’estan enfortint els llaços de col·laboració.

Bolcat en l’economia

La gira americana era la primera sortida d’Espanya del president després de la seva remodelació del Govern. I va voler que es notés el canvi de dinàmiques. En tots els sentits. Primer, en les temàtiques. Es va centrar en els continguts, a informar dels avenços de les converses, se’l veia còmode tenint contacte amb uns gegants que, en lloc de dedicar-li retrets –com fa l’oposició diàriament–, li regalaven somriures i elogiaven el seu «lideratge». Catalunya no va emergir ni va voler entrar en les qüestions de política domèstica, més enllà de denunciar el bloqueig institucional del PP. Va preferir abocar-se en l’economia, centrar tot el seu discurs en aquesta, sense donar corda ni tan sols al perquè no s’ha vist encara amb Biden: l’explicació és que ara no toca i que la maquinària de la Moncloa «sempre està activada» per buscar un contacte amb ell. Punt. En segon terme, pels missatges cap a fora: positius, d’«esperança», optimistes. I ho va fer així des que va posar un peu a Nova York i va ser entrevistat per l’MSNBC.

Notícies relacionades

I tercera diferència: les formes. Sánchez va voler enterrar (o almenys ara per ara) aquella etapa de president amb poc contacte amb la premsa, que defugia les preguntes i els focus i que evitava els grupets amb els periodistes. En aquesta ocasió, es va parar amb els informadors en tres ocasions per xerrar de manera informal amb ells –l’última, aquest divendres–, i va permetre una compareixença àmplia a Palo Alto, amb set torns –més fins i tot dels que el seu equip volia– i 16 preguntes. El president vol evidenciar que aquella «nova etapa» ho és de veritat, i que ha d’acostar l’Executiu als ciutadans.

Els continguts i la coreografia d’aquest viatge proven que la Moncloa està reenfocant clarament la seva estratègia, d’acord amb el canvi emprès en el seu propi Gabinet i amb l’objectiu de frenar el desgast a les enquestes: Sánchez ha esborrat l’empremta del seu conseller àulic, Iván Redondo, per fer una política més ortodoxa i abocada més en la gestió i menys als focs d’artifici. És clar que això és només l’arrencada i el pas dels mesos dirà si la dinàmica se sosté en el temps o torna el replegament. El president també ha buscat aprofitar la finestra de l’estiu, sense el Parlament funcionant a ple rendiment i amb més facilitat per col·locar el seu missatge i sobreposar-se als cops de l’oposició. Però la política és tan líquida que ja ningú sap quant duraran les ratxes. Les que venen teòricament a favor i les que remen a la contra.