Cita amb les urnes

EL PERIÓDICO i Agenda Pública oferiran una predicció diària sobre les eleccions a la Comunitat de Madrid

  • Cada 24 hores s’actualitzaran les estimacions de vots i escons, les expectatives de participació i el govern més probable

EL PERIÓDICO i Agenda Pública oferiran una predicció diària sobre les eleccions a la Comunitat de Madrid
Es llegeix en minuts

Les inesperades eleccions autonòmiques del 4 de maig a la Comunitat de Madrid atrauran tota l’atenció política durant les pròximes setmanes. La campanya electoral, que arrenca el 18 d’abril, es preveu molt polaritzada entre l’actual presidenta i candidata del PP, Isabel Díaz Ayuso, i les forces d’esquerres, que aspiren a desbancar del poder les dretes després de 26 anys. Davant l’expectació que suscitaran aquests comicis, EL PERIÓDICO DE CATALUNYA i Agenda Pública, portal especialitzat en anàlisi política, proposen un nou format per conèixer dia a dia no només l’evolució de les expectatives de vots i escons, sinó també els escenaris postelectorals més probables.

A partir d’aquest dijous, 8 d’abril, i fins al mateix dia de les eleccions, EL PERIÓDICO i Agenda Pública donaran a conèixer cada 24 hores els resultats d’un mercat de prediccions, una nova eina electoral similar a un mercat de borsa que es basa en les transaccions d’un notable grup d’especialistes en ciències polítiques, socials i econòmiques. Aquests participants elaboren les seves prediccions en funció dels esdeveniments que succeeixen cada dia durant la precampanya i les dues setmanes de campanya electoral, així com de tota la informació relacionada amb els comicis: enquestes, eleccions precedents, notícies, debats...

Predi, en sis claus

Aquest mercat de prediccions, batejat com a Predi, és el resultat d’un projecte d’investigació de la Universitat de Zuric i permetrà conèixer l’evolució diària de tres variables: l’estimació de vots i escons a cada partit, les expectatives de participació a les urnes i la fórmula de govern més probable després dels comicis.

A continuació, resumim en sis claus el funcionament d’aquesta inèdita eina electoral.

¿Què és Predi?

Predi, el mercat de predicció sobre les eleccions per a la Comunitat de Madrid 2021, s’emmarca en un projecte d’investigació de la Universitat de Zuric l’objectiu de la qual és estudiar l’efecte de les expectatives i els actes de campanya sobre els resultats electorals. El mecanisme s’assembla molt al d’un mercat borsari, però en lloc de comerciar amb productes financers, els participants de Predi comercien amb accions sobre esdeveniments polítics futurs. Es tracta d’un mètode d’estimació electoral similar a les enquestes, les agregacions o els models predictius validat per l’evidència científica emergent.

¿En què consisteix?

A partir dels senyals que emet el mercat de predicció es poden estimar algunes variables electorals, com les expectatives de vot, les perspectives de participació i la fórmula de govern més probable. Aquests seran, precisament, els tres pronòstics que efectuaran diàriament els participants en el mercat de predicció de les eleccions madrilenyes. La seva tasca consisteix a traduir en probabilitats la informació al seu abast: enquestes, eleccions precedents, notícies, esdeveniments...

¿Qui en són els participants?

A diferència de les enquestes, al nostre mercat de prediccions hem reclutat participants interessats per la política, la majoria d’ells professors i alumnes de ciències socials, polítiques i econòmiques d’universitats espanyoles. Comptem amb 400 participants, dels quals almenys 250 estan ja actius durant la precampanya. Com que l’objectiu és eminentment científic, els participants no poden endeutar-se o invertir els seus propis diners. En canvi, se’ls entreguen 10 euros, import que pot pujar o baixar en funció del bon rendiment del participant i que serveix d’incentiu per motivar l’encert i bloquejar possibles biaixos. L’activitat mitjana durant la campanya sol arribar a les 150 transaccions diàries de mitjana.

¿Com es prediu el futur govern?

Per predir quin va ser el govern resultant de les eleccions, cadascun dels escenaris més probables és un contracte en el mercat. Els participants compren i venen, per exemple, un contracte anomenat «govern del PP i Vox». Quan el mercat es posa en marxa, el preu variant d’aquest contracte reflecteix la probabilitat que es produeixi aquesta fórmula. Els participants poden comprar accions si pensen que la probabilitat que aquest escenari tingui lloc és més gran que la suggerida pel seu preu, i vendre accions si pensen que la probabilitat de l’esmentat escenari és menor. Així, el preu de cada contracte reflecteix la probabilitat que es constitueixi cada tipus de govern resultant.

¿Com es prediu el resultat electoral?

Per pronosticar el percentatge de vots que obtindrà cada formació política, tenim un submercat per a cadascun dels cinc principals partits (PSOE, PP, Vox, Unides Podem, Més Madrid i Ciutadans). A cadascun d’aquests mercats, els participants han d’assignar probabilitats als possibles resultats electorals de cada força. Aquestes probabilitats són diàriament afegides i interpolades oferint estimacions precises de vots i escons.

¿Quins avantatges té?

Un mercat de predicció electoral permet conèixer l’evolució dels resultats en viu, mostrant l’efecte directe que té sobre les expectatives de vot d’un partit els diferents fets que succeeixen durant la campanya. De la mateixa manera, és possible observar com evoluciona cada dia, amb l’esdevenir dels esdeveniments, les expectatives de participació i el percentatge d’indecisos. I té dos avantatges més respecte a les enquestes: permet predir no només els resultats electorals, sinó també la fórmula de govern més probable, i no està subjecte a la prohibició legal de publicar estudis d’opinió durant els cinc dies previs als comicis.

Anàlisi detallada i ‘newsletter’

Et pot interesar

Cada actualització diària del mercat de prediccions recollirà els efectes dels esdeveniments del dia anterior i s’acompanyarà d’un resum en claus, elaborat per Agenda Pública, de les principals conclusions de les dades de cada jornada. Al no tractar-se d’una enquesta i no estar subjecte al veto legal a la publicació d’estudis d’opinió durant l’última setmana de campanya, les prediccions es podran actualitzar fins al mateix 4 de maig, amb dades recollides fins a la jornada de reflexió.

La cobertura d’EL PERIÓDICO i Agenda Pública es completarà amb tres articles en els quals s’analitzarà detalladament l’evolució fins aquell moment de les expectatives electorals i postelectorals. La primera d’aquestes anàlisis es publicarà dijous vinent, 8 d’abril, i els altres dos coincidiran amb els dies d’inici i final de la campanya electoral: 18 d’abril i 2 de maig. Aquests articles, com l’evolució del mercat de prediccions, s’inclouran en les ‘newsletters’ d’EL PERIÓDICO.