dictadura
El Govern estudia reclamar a la Fundació Franco més de 30.000 documents

zentauroepp55910810 mausoleo franco201118130209 /
El secretari d’Estat de Relacions amb les Corts, José Antonio Montilla, ha confirmat aquest dimecres que el Govern està estudiant la possibilitat de reclamar els documents que manté la Fundació Nacional Francisco Franco sobre la dictadura, però ha avisat que aquesta sol·licitud es faria en el marc de la llei de memòria democràtica. Així ho ha donat a conèixer Montilla durant la seva compareixença a la Comissió Constitucional després d’una pregunta del senador de Compromís Carles Mulet. En aquest sentit, el secretari d’Estat ha explicat que són els ministeris de Cultura i Esport i el de Presidència els encarregats d’estudiar aquesta possibilitat.
En el cas d’aconseguir-se aquests documents, tal com està estudiant el Govern, s’integrarien al centre documental de la memòria històrica, segons es recull en el projecte de llei de memòria democràtica que ha posat en marxa l’Executiu.
Montilla ha precisat que el Govern té una còpia digital dels documents que té en el seu poder la Fundació Nacional Francisco Franco i que l’ha fet el Ministeri de Cultura a partir dels documents microfirmats, però que aquests textos no es troben digitalitzats. Això sí, fins a l’any 2011 es desconeixia el contingut d’aquests documents i la seva procedència i ha sigut a partir del 2018 quan, segons ha explicat, l’Executiu s’ha plantejat la possibilitat de reclamar aquests textos.
El parlamentari de Compromís ha xifrat en més de 30.000 els documents que van ser «acaparats durant la dictadura» i que, segons denuncia, «van servir en molts casos per assassinar, reprimir». També recorda que entre el 2002 i el 2003 la Fundació va rebre més de 15.000 euros de diners públics per digitalitzar aquesta documentació, que encara manté.
- "Tiren per terra tot el nostre esforç"
- Seguretat Social L’edat real de jubilació dels assalariats supera per primera vegada els 65 anys
- Reforma de l’Administració El Govern impulsa una llei per millorar el procés de selecció dels funcionaris
- CONGRÉS Els socis salven Sánchez de comparèixer
- Catàstrofe mediambiental "Fa 18 dies que dormim dues hores"
- Els comptes del 2026 ERC i Comuns amenacen d’endarrerir la negociació dels pressupostos d’Illa
- ÒBIT Mor l’actor Eusebio Poncela als 79 anys
- Polèmica als EUA Els pares d’un adolescent que es va suïcidar després de parlar amb ChatGPT denuncien OpenAI i Sam Altman
- Castells Un nou protocol sanitari protegirà la diada castellera de Sant Fèlix de Vilafranca un any després del greu accident
- Carrera espacial SpaceX llança amb èxit a l’espai el megacoet amb què Musk somia portar la humanitat a Mart