LA LLUITA CONTRA LA PANDÈMIA
Aragonès va anticipar a Torra la petició de l'estat d'alarma
Sánchez va donar garanties al president en funcions que la Generalitat conservaria el comandament de les mesures

undefined55553524 primer pla del vicepresident del govern amb funci de presid201023210305 /
Treball de precisió quirúrgica per recosir totes les vores que es generen de l’aparent paradoxa que un Govern compost per independentistes demani a l’Executiu central que se li apliqui l’estat d’alarma. Una tasca que va portar a terme el vicepresident del Govern i president en funcions, Pere Aragonès, en vista de l’escalada pandèmica que revelaven les xifres i que va incloure, també i segons ha pogut saber EL PERIÓDICO, l’avançament de la mesura a l’expresident inhabilitat Quim Torra.
Tot va començar dijous, en la reunió del Consell Interterritorial de Salut, on la consellera Alba Vergés va reclamar garanties que es podrien prendre les mesures restrictives que es necessitin des de Catalunya, segons els criteris epidemiològics. Ja divendres, a les 8.30 del matí, Vergès va explicar les conclusions d’aquesta trobada en la reunió del comitè de crisi del Govern sobre la Covid-19, en què participen, a més d’Aragonès, la consellera de Presidència, Meritxell Budó, i els titulars d’Interior i Educació, Miquel Sàmper i Josep Bargalló).
Al llarg del matí, Vergès va mantenir contactes a dos nivells, d’una banda amb els experts i també amb els doctors Josep Maria Argimon i Jacobo Mendioroz i, de l’altra, amb el vicepresident. Es va fer evident la necessitat d’aprofundir en les restriccions.
Al migdia, els serveis jurídics van confirmar a Aragonès que l’estat d’alarma podia ser descentralitzat i amb el «comandament» a Catalunya. Una cosa que Sánchez, en conversa telefònica, va acceptar i li va garantir que així seria. Després, Aragonès va compartir la situació amb el ‘lehendakari’, Iñigo Urkullu, que també li va confirmar la seva intenció de sol·licitar l’estat d’alarma. Una trucada gens trivial, ja que es tracta del primer contacte al front catalanobasc en diversos anys.
Telemarató de reunions
Notícies relacionadesA les 15.00 hores, Aragonès va convocar la cúpula del seu partit telemàticament (incís, el teletreball estalvia temps en dies com divendres) i després va mantenir una conversa amb la consellera de Presidència, Meritxell Budó. Llavors es va convocar, per a les 16.00 hores, una nova reunió del comitè de crisi sobre la Covid. Ja a l’inici de la reunió, en què Aragonès va detallar la seva decisió buscant l’acord amb els socis de JxCat, el president en funcions va convocar tot el Consell Executiu per a una reunió extraordinària. I abans d’aquesta cita va telefonar a Torra per donar-li’n tots els detalls.
En el Consell Executiu es va aprovar el ja acordat en el comitè de crisi i l’últim pas van ser les reunions d’Aragonès, Budó, Vergés i Sàmper amb tots els grups parlamentaris per informar-los també de la situació.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Educació Sánchez reduirà per llei les hores lectives del professorat
- Apunt La sort va salvar Fermín
- Seguretat viària ¿Es podrà circular a més de 120 km/h? Els canvis que venen a les autopistes i autovies europees
- El Govern aprovarà l’embargament dimarts després de superar els esculls
- El Rei agraeix a Al-Sisi el seu paper per a un alto el foc a Gaza
- Santa Tecla 2025 Tarragona i Mataró s'enfrontaran en un duel musical de bandes per commemorar els 100 anys del pasdoble 'Amparito Roca'
- Minimitzar les conseqüències L’oficina tècnica per coordinar les obres de Rodalies arrencarà a l’octubre
- ACTUALITAT BLAUGRANA El FC Barcelona prepara ja el retorn a l’estadi de Montjuïc
- Nou informa ANAR El ‘bullying’ creix a Espanya a causa del mal ús de la intel·ligència artificial
- A ALACANT Sánchez anuncia un pla de 13.000 milions, la inversió més gran de la història per als aeroports espanyols