CANVI DE CRITERI
Justícia va defensar davant Europa el sistema de renovació del CGPJ que ara vol reformar
Els arguments espanyols de fa sis mesos contradiuen la reforma exprés presentada pel Govern
Segons l'informe, la necessitat del consens entre partits «reforça la independència davant el poder polític»

GRAFCAT1883. BARCELONA, 25/09/2020.- El presidente del Tribunal Supremo y del Consejo General del Poder Judicial (CGPJ), Carlos Lesmes, acompañado por el ministro de Justicia del Gobierno, Juan Carlos Campo (d), durante el acto de entrega de despachos a la nueva promoción de jueces, celebrado este viernes en la Escuela Judicial en Barcelona y a la que por primera vez no asistió el Rey. EFE/Andreu Dalmau/POOL /
El Ministeri de Justícia va remetre a principis de maig a la Comissió Europea un extens informe de 96 pàgines en defensa del sistema judicial espanyol. Entre els arguments utilitzats per defensar la independència judicial citava la majoria de tres cinquens amb què es designa els vocals del Consell General del Poder Judicial (CGPJ), garantia substituïda en a penes sis mesos per la majoria absoluta en la reforma exprés per renovar l’òrgan de govern dels jutges presentada pels partits que formen el Govern de coalició.
L’informe, a què ha tingut accés EL PERIÓDICO, defensa la independència del poder judicial espanyol amb diversos arguments, però tenint en compte la reforma legal anunciada crida l’atenció que n’utilitzi sobretot dos. Un és que el mandat dels vocals s’allarga per un període de cinc anys, perquè «no coincideixi amb la durada de la legislatura, que és de quatre anys, per la qual cosa el CGPJ coincidirà, com a mínim, amb una legislatura diferent de la que el va elegir».
Després de recordar que el mandat dels vocals, a més, no és renovable, per la qual cosa mantenen una actuació independent, passa al següent, totalment contradictori amb la reforma: «La majoria que s’exigeix per elegir els vocals del CGPJ és de tres cinquens de cada una de les cambres», extrem que vol ometre el Govern a l’hora de designar els 12 d’extracció judicial, aprofitant que la Constitució remet en el seu cas a la llei orgànica del poder judicial, perquè al principi anaven a ser elegits pels mateixos jutges, tradicional reclamació de totes les associacions de jutges.
«Absoluta coherència»
L’informe afegeix que «aquesta exigència de majoria qualificada de tres cinquens» prevista perquè les Corts elegeixin els 20 vocals «garanteix, alhora que l’absoluta coherència amb el caràcter general del sistema democràtic, la convergència de forces polítiques diverses, i evita la conformació d’un CGPJ que respongui a una majoria parlamentària concreta i conjuntural, reforçant la seva independència davant el poder polític».
Justícia també explicava davant Europa que el CGPJ «és l’òrgan constitucional amb l’atribució de vetllar per la independència del poder judicial, a través de tenir encomanades funcions tals com els nomenaments, ascensos, la inspecció del funcionament dels jutjats i tribunals i l’exigència de responsabilitat disciplinària als membres de la carrera judicial», amb la qual cosa «s’evita que un altre poder de l’Estat, particularment el poder executiu, pugui influir directament o indirectament sobre la independència judicial».
Campanya dels jutges
Notícies relacionadesTotes les associacions de jutges a excepció de Jutges per a la Democràcia, la més pròxima al PSOE, han firmat un manifest en defensa de la independència judicial i en contra de l’amenaça que entenen que per a ella suposa la reforma de la llei orgànica del poder judicial anunciada pel Govern.
L’Associació Professional de la Magistratura, Francisco de Vitoria i Foro Judicial Independent consideren que retirar la majoria de tres cinquens per a l’elecció dels vocals, a més d’inconstitucional, és contraproduent per garantir la seva funció de vetllar per la independència judicial, sobretot quan que «des del mateix Consell d’Europa s’està afirmant que l’elecció del Consell General del Poder Judicial és el ‘taló d’Aquiles de la Justícia a Espanya’, i que ’les autoritats polítiques no han de participar en la selecció de jutges».
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- "Tiren per terra tot el nostre esforç"
- Seguretat Social L’edat real de jubilació dels assalariats supera per primera vegada els 65 anys
- Reforma de l’Administració El Govern impulsa una llei per millorar el procés de selecció dels funcionaris
- Dol en el cine espanyol Mor Verónica Echegui, l’actriu que es va saber desmarcar de ‘la Juani’
- CONGRÉS Els socis salven Sánchez de comparèixer
- Científics desmenteixen el mite dels 10.000 passos al dia: aquest és el número real
- Obituari Adéu a Eusebio Poncela, l'actor al límit d''Arrebato' i 'La llei del desig'
- Els comptes del 2026 ERC i Comuns amenacen d’endarrerir la negociació dels pressupostos d’Illa
- ÒBIT Mor l’actor Eusebio Poncela als 79 anys
- Polèmica als EUA Els pares d’un adolescent que es va suïcidar després de parlar amb ChatGPT denuncien OpenAI i Sam Altman