A L'AUDIÈNCIA DE BARCELONA
A la banqueta un ex alt càrrec de la Generalitat per espiar un empleat
La fiscalia sosté responsables del Cesicat van instal·lar un sistema per controlar els correus del denunciant
Dos exconsellers admeten que van rebre un email del denunciant que podia genera un problema de seguretat

zentauroepp55038516 carles flamerich200921122651 /
L’expresident del Centre de Seguretat de la Informació de Catalunya (Cesicat), Carles Flamerich, i l’exresponsable de gestió d’incidents, Xavier P., s’han assegut aquest dilluns al banc dels acusats per espiar el correu electrònic d’un empleat que va denunciar a alts càrrecs de la Generalitat presumptes irregularitats en el funcionament d’aquest organisme especialitzat en ciberseguretat i que es coneix com el ‘CNI català’, en al·lusió als serveis d’espionatge espanyols. La fiscalia reclama per a cada un d’ells una pena de quatre anys i tres mesos de presó, més inhabilitació per vuit anys, per un delicte de revelació de secrets.
Els fets es remunten al mes de març del 2013, quan un empleat del Cesicat, Albert G., va començar a enviar correus electrònics als mateixos acusats i a alts càrrecs de la Generalitat, entre d’altres als llavors ‘consellers’ Felip Puig i Ramón Espadaler, sobre possibles irregularitats i deficiències observades en aquest organisme. L’acusació afirma que els dos imputats, per tal de descobrir el que el treballador comunicava qüestionant la seva professionalitat, van crear un sistema d’intercepció d’‘emails’, al qual van denominar «filtri atabis». Això es va fer sense autorització judicial i «sense subjecció a cap paràmetre d’actuació planificat legalment». Aquest mecanisme possibilitava que correus remesos arribessin normalment al seu destinatari i, alhora, s’enviés a una bústia per al seu arxiu i al que els encausats tenien accés.
Els testimonis
En la sessió d’aquest dilluns, els exconsellers Puig i Espadaler van admetre que van rebre un correu de l’extreballador del Cesicat en què denunciava presumptes irregularitats i que van donar avís que en aquest document hi havia una sèrie de «captures de pantalla» d’ordinador amb dades personals de funcionaris. Això va provocar, segons altres testimonis, que s’obrís un «incident» davant la possibilitat que existís una fuga de dades i es van canviar credencials d’accés informàtic dels funcionaris de la Generalitat. També es va comunicar aquesta anomalia als Mossos d’Esquadra.
Notícies relacionadesL’exconseller Puig, llavors titular del departament d’Empresa, va remarcar que els missatges remesos per l’exempleat (va ser qui va presentar la denúncia que ha arribat a judici) hi havia una «actitud de descontentament i ressentiments», i va reconèixer que els va reenviar als responsables del Cesicat per si hi havia un problema de seguretat. «A l’enviar-los donava un permís implícit perquè els llegís», va assegurar. Els dos acusats declararan dimecres.
El mes de març passat, en la primera sessió del judici, va declarar l’Albert G que va explicar que va observar «irregularitats», «corrupteles» i «manipulacions de contractes» en l’«època en què el procés estava arrencant». Va reconèixer que va enviar correus denunciant aquests fets i que va arribar a mantenir una reunió amb Puig. També va explicar que ‘hackers’ russos van robar unes 2.000 credencials de la Generalitat que circulaven per internet, així com un llistat de contrasenyes d’accés a pàgines.
- CAS SANTOS CERDÁN-ÁBALOS Koldo García després de conèixer l’informe de l’UCO sobre Santos Cerdán: «Acaba de començar»
- UN INFORME DE L’UCO El mapa de la corrupció: les 18 adjudicacions on van mediar Ábalos, Koldo i Santos Cerdán
- Metamorfosi demogràfica Un terç de l’Eixample és estranger
- ESTATS UNITS El calvari de Manuel, deportat per Trump: «Vaig demanar que m’afluixessin els grillons». Els va tibar més i va dir: «a manar, al teu país»
- Nou front bèl·lic Israel respon a la represàlia de l'Iran i l'intercanvi de míssils i bombardejos s'empitjora
- HANDBOL Els àrbitres expulsen el Barça de la lluita per la seva 13a Champions
- EL MERCAT BLAUGRANA De Víctor a Joan; de l’Hospitalet a Sallent
- Gran mostra de música i cultura digital Nathy Peluso fa vibrar el Sónar amb un enèrgic directe
- CRÍTICA Billie Eilish regna de valent i amb intimitat
- Consell Nacional Junts es vol "aprofitar" de la debilitat del PSOE