ERC mira d'acorralar Torra en favor de les eleccions anticipades

Sabrià crida a no deixar la Generalitat en provisionalitat durant mig any, en plena pandèmia

Batet (JxCat) respon que la convocatòria de comicis «no és la resposta que Catalunya» mereix a l'eventual inhabilitació

zentauroepp50441692 barcelona 16 10 2019 pol tica pleno al parlament donde el pr191017135450

zentauroepp50441692 barcelona 16 10 2019 pol tica pleno al parlament donde el pr191017135450 / RICARD CUGAT

4
Es llegeix en minuts
Xabi Barrena / Fidel Masreal

El president del grup parlamentari d’ERC, Sergi Sabrià, va traçar aquest dimecres un discurs més que sibil·lí. Va recollir tota l’èpica de Quim Torra, sobre la seva eventual inhabilitació, i fins i tot la de Carles Puigdemont, i la va fer seva. I alhora va llançar profunds atacs dirigits a forçar el president perquè convoqui ja els comicis. Això sí, sense esmentar-los en cap moment de la seva intervenció. La resposta de JxCat va venir a continuació, via Albert Batet: «Acordar data de les eleccions no és la resposta a la inhabilitació que Catalunya es mereix».

Després de destacar la lluita de Torra «en defensa de la llibertat d’expressió»; traçar una línia de continuïtat entre el ‘cas Torra’ i l’aplicació del 155, la sentència de l’1-O i l’expulsió dels presos dels hemicicles («tot obeeix a la causa general contra l’independentisme»); horroritzar-se per la «repressió» de l’Estat («El Suprem posa en qüestió la democràcia») i alinear-se amb el cap de l’Executiu («president, sap que ens té al seu costat), Sabrià va començar a empènyer cap a la convocatòria de les eleccions, en defensa, precisament, del que diu defensar Torra, la mateixa institució.

Càlculs electorals gallinacis

«Ara toca preparar una resposta a consciència. No pot ser una nova decisió. Ningú pot fer càlculs electorals de vol gallinaci», va asseverar després d’advertir que «es necessita una resposta de país que eviti que Catalunya no tingui lideratge durant sis o vuit mesos. Sobretot ara, en plena pandèmia i amb l’amenaça d’un gran rebrot sempre a l’horitzó». I va seguir: «Volem una república per tenir totes les eines d’un Estat. No podem ara cedir les poques que tenim. No podem deixar la iniciativa a aquest Estat repressor ni que sigui ell el que posi o tregui presidents. L’Estat no ens pot marcar l’agenda».

Davant aquest escenari s’imposa, segons l’opinió de Sabrià, «un acord sense imposicions» i sense pensar «en la reconstrucció d’un partit», amb referència a aquest suposat acord entre Torra i Puigdemont per retardar els comicis per donar temps a l’expresident a teixir el seu partit polític, Junts.

«L’irresponsable és no fer res. Podem sortir d’aquesta crisi amb més drets socials i laborals, no amb menys. Fa falta canviar aspectes estructurals», va mantenir, i per a això no es pot limitar la gestió «al dia a dia», sinó que es pot actuar en profunditat.

Convèncer els no convençuts

I en aquest punt, després d’asseverar que «el simbolisme només és acceptable per als que ja estan convençuts» de la bondat de la secessió, «però allunya al gruix de la població», Sabrià va exposar el que va semblar més un programa de Govern, digne d’un ple d’investidura, que una rèplica en un debat de política general.

Va respondre les paraules de la portaveu del Govern, Meritxell Budó, en la vigília quan va asseverar que dibuixar escenaris posteriors a una inhabilitació era «normalitzar la repressió»: «Deixar que la repressió et passi per sobre és avalar-la. És a les nostres mans està evitar una fase de provisionalitat. Hem de convertir aquest mes de setembre en un punt d’inflexió i reprendre el camí cap a la república.

Missatges a Waterloo

Va enviar missatges també a Waterloo. Va posar en valor la taula de diàleg amb l’Estat i va cridar a acudir, amb JxCat, amb un programa conjunt «per posar en evidència que el govern no té res a oferir. Anem a la taula pivotant sobre dos pilars: amnistia i autodeterminació». Perquè, per ERC, «el diàleg és la forma més intel·ligent de confrontació», utilitzant el terme que Carles Puigdemont havia fet servir l’agost a Prada de Conflent.

I un altre missatge per a l’expresident: «Estem tots d’acord que no estem en un moment de resolució» del trànsit cap a la independència, «malgrat el que diguin alguns actors».

 I va sentenciar el seu discurs, de nou, de manera sibil·lina: «El que li volen fer és inacceptable. Però no podem entregar la institució als repressors».

Resposta de JxCat 

Notícies relacionades

En la intervenció posterior a Sabrià, Albert Batet, en nom del dividit grup de JxCat va sortir en defensa de Torra i no va comprar cap dels arguments d’ERC de pactar una resposta a la possible inhabilitació del president. Al contrari, va elevar el to contra la sentència: «Seria la constatació que l’Estat està més preocupat per frenar l’independentisme que per frenar a la pandèmia», va parlar de «cop d’Estat» i va afirmar que l’«únic camí transitable i realista és la confrontació intel·ligent, no tenim alternativa davant un Estat que exerceix la repressió sense contemplacions». D’aquesta manera, Batet va exercir de portaveu de l’expresident Puigdemont i la seva tesi del xoc amb l’Estat.

«Pactar una data electoral no pot ser la solució que mereix l’independentisme i el país a una possible inhabilitació al president Torra, va afegir Batet en resposta a ERC, a qui ha demanat unitat «sense retrets» per a una estratègia no basada en una data electoral. «Hem de consensuar el què, com s’aconseguirà, després vindrà el com i el quan», ha advertit.