SONDEIG DEL GESOP
ERC guanyaria les eleccions folgadament i podria triar entre JxCat o l'esquerra
Esquerra pujaria amb fins a 41 diputats i el PSC se situaria com a segona força en vots
Cs perdria la meitat dels escons, la CUP i el PPC duplicarien els seus electes i Vox entraria al Parlament

sondeo-gesop-catalunya
Els estira-i-arronsa entre els socis del Govern per rematar una legislatura que el president Quim Torra va donar per esgotada abans de l’esclat de la pandèmia persisteixen, mentre el Tribunal Suprem guarda en un calaix l’admissió a tràmit del recurs del cap del Govern català a causa de l’estat d’alarma. Una sentència que, en cas de confirmar la inhabilitació, liquidaria immediatament la seva aliança a Palau. L’última enquesta del Gabinet d’Estudis Socials i Opinió Pública (GESOP) per a EL PERIÓDICO, elaborada a partir de 1.455 entrevistes del 29 d’abril al 8 de maig, reflecteix que, davant una convocatòria electoral a Catalunya, ERC tindria les de mans lliures per triar socis.
La folgada victòria d’Esquerra a les urnes, amb entre 40 i 41 escons –ara té 34–, li permetria decidir entre reimprimir un turbulent mandat amb els postconvergents o provar sort amb un govern que aparqui JxCat i situï el PSC i els comuns com a nous aliats. Una maniobra amb poques possibilitats de prosperar perquè els republicans i els socialistes rebutgen una aliança, malgrat les crides dels morats.
La primera opció mantindria estable l’aritmètica actual, ja que aconsegueix entre 65 i 67 escons, insuficients perquè JxCat i ERC deixin de dependre de la CUP. Si sumessin les tres forces independentistes, obtindrien una majoria absoluta d’entre 73 i 75 escons. Aquesta última xifra seria gairebé idèntica a la que tindria ERC amb el plàcet del PSC i els comuns, ja que en la forquilla més alta serien 76.
L’independentisme repetiria una majoria absoluta al Parlament pel que fa al nombre d’escons, però no aconseguiria superar l’anhelada meta del 50% dels vots a què s’aferra l’ANC per exigir l’intent d’una altra Declaració Unilateral d’Independència. Segons el sondeig, els vots a ERC (25,2%), JxCat (16,8%) i CUP (6,1%) sumarien el 48,1%.
Malgrat això, la fotografia de l’hemicicle del Parlament quedaria molt alterada respecte a la imatge actual. ERC es referma com a primera força, mentre que el PSC i JxCat empaten en segona posició en escons, tot i que en vots els socialistes treuen 1,2 punts d’avantatge als postconvergents. El partit liderat per Miquel Iceta, en auge, registraria un creixement d’entre 8 i 9 diputats, però JxCat, encara sense candidat, perdria el mateix nombre de seients. Els comuns es mantindrien i podrien fins i tot esgarrapar un escó més, fins als nou. Les files taronges no tindrien la mateixa sort, ja que deixarien enrere la meitat dels seus representants actuals, passant de 36 a entre 17 i 18 diputats. Un daltabaix especialment dolorós per a Cs, que veu com s’esvaeix la possibilitat de reimprimir una victòria electoral com la del 2017.
Les dues últimes forces del Parlament, la CUP i el PPC, duplicarien la seva representació i Vox entraria per primera vegada a la Cambra catalana amb quatre escons. El bloc de la dreta quedaria reduït a entre 28 i 30 diputats, ja que la irrupció de Vox i el creixement del PPC no compensa la desfeta de Cs, del qual s’alimenta especialment el PSC i la ultradreta.
Desconcert
Notícies relacionadesLa fidelitat del vot és discreta, ja que les més altes s’acosten al 60%. L’estudi detecta també un alt grau de desconcert en l’electorat català, ja que més del 50% no dona una opció de vot. El 5,1% s’inclina per votar en blanc o nul i un 9,6% s’abstindria.
La bossa d’indecisos serà determinant per perfilar futurs pactes. I tot això, sense un horitzó electoral clar i enmig d’una pandèmia que comporta durs estralls.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
Enquestes eleccions Enquestes eleccions Enquestes ERC - Esquerra Republicana de Catalunya Enquesta GESOP
- L’incendi de Paüls marca el pitjor inici d’estiu des del 2010
- Successos Mor un jove en caure des de la segona planta del centre comercial Maremagnum de Barcelona
- A Bèrgam Un home mor succionat pel motor d’un avió que s’havia d’enlairar cap a Astúries des d’un aeroport de Milà
- Animals marítims ¿Què és el peix escorpí present a les platges d’Espanya i què s’ha de fer si et pica?
- Cas Koldo El jutge investiga contractes «manipulats» de Pardo de Vera després que l’UCO trobés a casa seva documents sobre el ‘pelotazo’ de les mascaretes
- Tragèdia a l'aeroport El relat dels viatgers de l'avió que va succionar un home a Milà, ja aterrats a Astúries: "Va venir corrent, va passar per sota i vam sentir una vibració molt forta"
- Els Oscars de les sèries Les millors sèries d’aquest any: coses que els Emmy 2025 no haurien d’oblidar
- Afecta 3.200 hectàrees L’incendi de Paüls ja té estabilitzat el 90% del seu perímetre
- MUNDIAL DE CLUBS Luis Enrique ignora Mbappé: «Soc soci culer, per això sempre em motiva jugar contra el Madrid»
- Compareixença al Congrés Sánchez es presenta com un «polític net», rebutja llançar la tovallola i ofereix als socis l’«impuls més gran contra la corrupció»