Coronavirus: El Govern agita els ertos per aconseguir avals polítics
Moncloa va amenaçar amb la caiguda de mesures econòmiques si no es dilatava l'estat d'alarma
Ciutadans votarà amb el PSOE després de negociar que es descarti vincular els dos elements

undefined53288547 montero200501133139 /
El Govern es va comprometre ahir a la nit amb Ciutadans a revisar si, en el futur, la vigència dels ertos i mesures econòmiques clau s’ha de lligar a la continuïtat de l’estat d’alarma. Una vinculació que Cs (que aquest dimecres votarà amb el PSOE al Congrés) com el PP, considera un xantatge per aconseguir el recolzament d’altres grups. La realitat és que l’Executiu ha utilitzat, durant les últimes 48 hores, la supeditació d’una cosa a l’altra per fer una crida a altres partits a avalar l’alarma una altra quinzena més, ja que la creu imprescindible per garantir la desescalada.
De fet, la portaveu de l’Executiu i ministra d’Hisenda, María Jesús Montero, va remarcar ahir, després del Consell de Ministres, que «moltes» de les mesures econòmiques aprovades per decrets lleis decaurien de forma «automàtica» sense una nova extensió quinzenal. Venia així a confirmar la «realitat» expressada pel ministre de Transport, José Luis Ábalos, sobre el final de la flexibilitat dels ertos si no es prorroga l’estat d’alarma. Montero, a més, va ressaltar que el mecanisme dels ertos ha evitat «acomiadaments massius» i creu que s’està «estabilitzant» l’impacte de la pandèmia en el mercat laboral. Era evident que s’estava creant un ambient de negociació in extremis que, segons sembla, va funcionar finalment amb els taronges.
Treball mantindrà els ajuts a la suspensió d’ocupació encara que decaigui el seu paraigua jurídic
Esmena del PP
Feia també un parell de dies que els populars li donaven voltes a l’assumpte. I van presentar ahir al Congrés una esmena per desvincular les mesures de recolzament a l’ocupació a l’acabament de l’estat d’alarma. Al Senat, a la tarda, tant populars com Cs van atacar el Govern per aquest flanc. Lorena Roldán, líder taronja a Catalunya i senadora, va retreure a Pedro Sánchez que es dirigeixi a l’oposició utilitzant els afectats pels ertos com a «ostatges» i que empri l’estat d’alarma al seu «gust».
El president no es va referir directament a l’assumpte en el qual sí que va entrar Yolanda Díaz. La ministra de Treball i Economia Social va criticar durament que el PP no hi hagués votat a favor i «ara ho reclamin». «Un PP que no ha votat a favor dels ertos ni de l’exoneració de quotes per a les empreses, ni del subsidi per als treballadors temporals ni per a les empleades de la llar», va recriminar a la senadora popular Ana Isabel Alós, que havia demanat que els ertos es prolonguin fins al setembre i, en alguns sectors, fins al desembre.
«No tindria sentit que haguéssim desplegat aquesta eina amb l’enorme impacte econòmic que té per després deixar-la caure», va afegir Díaz. La ministra va comentar que «en el dia d’avui hi ha flexibilització dels ertos amb ertos parcials» perquè l’empresari pugui incorporar els seus treballadors, i va incidir en el fet que la pròrroga i les noves condicions d’aquest instrument s’estan negociant a la Taula del Diàleg Social, que mereix «discreció i repòs».
Malgrat que segueixi agitant l’espantall de la caiguda dels ertos sense la pròrroga, el Govern preveu mantenir els avantatges dels ertos encara que decaigui l’estat d’alarma. Així ho va assegurar el secretari d’Estat d’Ocupació i Economia Social, Joaquín Pérez Rey, que va afirmar que el «paraigua jurídic» dels ertos és l’estat d’alarma, però si sucumbís, el Govern «valoraria totes les opcions» amb l’objectiu d’evitar un «efecte negatiu» en els treballadors.
- CAS SANTOS CERDÁN-ÁBALOS Koldo García després de conèixer l’informe de l’UCO sobre Santos Cerdán: «Acaba de començar»
- Tensió als Estats Units "Motivació política" en l’assassinat d’una congressista i el marit
- Metamorfosi demogràfica Un terç de l’Eixample és estranger
- Tensió als Estats Units Els EUA surten al carrer de forma multitudinària en protesta per Trump
- Tempesta judicial i política La caiguda de Cerdán impulsa en el PSOE avançar les generals
- Predicció La calor s’intensifica a partir de dilluns i algunes zones de Catalunya arribaran als 40 graus
- Xifres d’Interior Rècord d’identificacions policials a Catalunya: 1,2 milions el 2024
- Defunció Mor als 63 anys l’empresari Miquel Suqué, del Grup Peralada
- Acte del PP Feijóo demanarà la compareixença de Sánchez al Congrés perquè es «retratin» els seus aliats: «Si el segueixen recolzant, seran els seus encobridors»
- L’hora més crítica Sánchez acudirà dimecres a la sessió de control al Congrés per respondre per l’escàndol de Santos Cerdán