TRÀNSIT

El 2019 acaba amb el mínim històric de víctimes a la carretera: 1.098 morts

El nombre de motoristes morts trenca la tendència general i puja un 22%, amb 274 morts

La caiguda de la sinistralitat, del 7,6%, s'atribueix sobretot a la reducció de la velocitat màxima a les carreteres convencionals

trafico / periodico

2
Es llegeix en minuts
Manuel Vilaseró

Després d’anys d’estancament, les morts a la carretera han tornat a caure fins a marcar un nou registre històric. El 2019 ha finalitzat amb 1.098 morts, el mínim de víctimes mortals des que hi ha registres. La clau ha sigut, segons el ministre de l’Interior en funcions, Fernando Grande Marlaska, la reducció de la velocitat màxima a 90 quilòmetres per hora a les carreteres convencionals que va entrar en vigor el febrer passat.

Els 1.098 morts són 90 menys que l’any anterior, és a dir, un 7,6% menys. Fins ara el rècord l’ostentava l’any 2015, amb 1.131 morts, però els anys següents la xifra va tornar a ascendir. L’any passat, amb 50 milions de desplaçaments més que el 2015 i tres milions de vehicles més, es van comptabilitzar 33 morts menys.

Amb la tornada de Pere Navarro al capdavant de la Direcció General de Trànsit (DGT) i les primeres mesures preses pel Govern nascut de la moció censura, la situació d’estancament va començar a canviar en l’últim trimestre del 2018 i s’ha consolidat el 2019.

Ni un mort amb autocar

L’any passat es van produir dos fets històrics més:  per primera vegada no es va registrar ni una sol mort per accident d’autocar i durant 37 dies no hi va haver ni un sol mort. Una cosa que fa anys era excepcional ara ja no és notícia. La mitjana de morts ha sigut de 3 al dia, quan a finals dels anys 80 del segle passat aquesta xifra es quintuplicava.

La influència de la reducció de la velocitat màxima a les vies convencionals en la caiguda de la mortalitat ve avalada per una dada rotunda. A les carreteres on aquesta velocitat va baixar de 100 a 90 km/h la caiguda de morts ha sigut del 9,5%, dos punts per sobre de la mitjana.

Per a Ramon Ledesma, assessor de PONS Seguridad Vial, que feia anys que reclamava la disminució de velocitat en les vies convencionals, el rècord històric ha sigut a causa que «s’han pres les primeres decisions en 6 anys». «El problema principal se centrava en l’escenari de la carretera convencional, on tenia lloc el 80% dels morts», ha afirmat.

Les morts de motoristes

Notícies relacionades

El balanç anual també fa algunes ombres. D’una banda, els últims mesos tornen a marcar un estancament que fonts de la DGT atribueixen a la impossibilitat de prendre noves mesures ja anunciades a causa de l’absència d’un Govern en plenitud de facultats. Ledesma recorda que les dues més importants eren augmentar la detracció de punts per l’ús del mòbil i la reducció de la velocitat màxima de 30 km/h als carrers d’un sol carril per sentit. Si Pedro Sánchez no aconsegueix formar el nou Executiu aviat, les xifres del 2020 podrien ser negatives.

El costat més negatiu del balanç és el dels motoristes.  El número de morts en aquest col·lectiu ha sigut de 274, un 22% més que l’any passat. Grande-Marlaska ha anunciat un pla d’actuació que abordarà els 100 punts d’alta sinistralitat per als vehicles de les dues rodes i promocionarà l’ús de coixins de seguretat.