PRESIDENT FUGIT
Espanya adverteix a Bèlgica que hi haurà «conseqüències» si Puigdemont no és extradit
El secretari d'Estat per a la UE assegura que «alguna anàlisi haurà de fer el Govern i l'Estat belga si el seu propi poder judicial» s'oposa a l'entrega
puigdemont /
El Govern espanyol ha assegurat aquest dimarts que una eventual negativa de les autoritats belgues a extradir negativabelgues extradira Espanya de l’expresident de la Generalitat Carles Puigdemont, pròfug de la justícia espanyola des del 2017, no quedaria «sense conseqüències».
«Això no quedarà sense conseqüències. De quin tipus exacte i de quin grau, ja ho veurem», va afirmar el secretari d’Estat espanyol per a la Unió Europea (UE), Marco Aguiriano, en una entrevista amb Efe a Praga, on participa avui en una reunió dels Amics de la Cohesió.
El Tribunal Suprem espanyol va reactivar el 14 de setembre passat una ordre europea de detenció i entrega de l’exgovernant independentista pels delictes de sedició i malversació. En aquest sentit, Aguiriano va opinar que «alguna anàlisi haurà de fer el Govern i l’Estat belga si el seu propi poder judicial, amb la seva pròpia independència, decideix donar per no existent o no decidit la decisió unànime d’una justícia inqüestionable d’un país democràtic i soci important».
Respecte a l’actual cap del Govern català, Quim Torra, el secretari d’Estat va afirmar que, segons la seva opinió, «no para de dir coses que per a molts semblen burrades notables, però allà estàen llibertat, exercint el seu càrrec».
També es va mostrar contrari al fet que Puigdemont i l’exvicepresident de la Generalitat Oriol Junqueras, sentenciat a 13 anys de presó, tinguin dret a la immunitat parlamentària després d’haver sigut elegits eurodiputats en les eleccions europees del maig passat.
Aranzels dels EUA
El secretari d’Estat es va referir a la guerra comercial amb els Estats Units i a la decisió d’aquest país d’imposar aranzels del 25% a productes agrícoles espanyols. Aguiriano va denunciar que els EUA només atenguin les decisions de l’Organització Mundial del Comerç (OMC) quan li convé, com en el cas de l’arbitratge al seu favor pels ajuts de la UE al consorci Airbus.
«Els EUA són el país al mateix temps que no està acceptant les normes de l’OMC i que està boicotejant la reelecció de jutges del plafó d’arbitratge de l’OMC, perquè no pugui funcionar, perquè no es pugui imposar les regles de l’OMC a ell», va criticar.
Per evitar l’escalada en aquest conflicte, va argumentar, Espanya ha de mostrar als nord-americans el pes del capital espanyol i l’increment molt notable de la presència d’empreses espanyoles als EUA en els últims anys.
«No deixarem que uns quants tuits al matí, sobre els quals hi ha canvis d’opinió freqüents, posin en perill aquesta relació per algun aranzel poc justificat i poc justificable», va assenyalar el secretari d’Estat sobre els missatges en aquesta xarxa social del president nord-americà, Donald Trump.
Plans davant d’un ‘brexit’ dur
Malgrat les molt estretes relacions d’Espanya amb el Regne Unit, Aguiriano va afirmar que, si hi ha una sortida no pactada de la UE, «Espanya és un dels països que menys patiria», gràcies alsplans de contingència aprovats tant per Brussel·les com pel Govern espanyol.
Notícies relacionadesNo obstant, va reconèixer que un ‘brexit’ o sortida del Regne Unit de la UE sense acord causarà un perjudici econòmic del 0,9% del producte interior brut (PIB), davant el 0,4% d’una sortida ordenada, segons xifres que maneja el Consell General d’Economistes.
A més, va assegurar, Espanya compta amb el compromís de Londres de «garantir per reciprocitat exactament els mateixos drets que tenen tots els espanyols al Regne Unit fins ara».
- Polèmica Illa i els bisbes, contra la ‘prioritat nacional’ de Vox
- Migració Barcelona registra una nova jornada de llargues cues per la regularització
- La cita blaugrana L’oportunitat de Roony Bardghji
- EL PARTIT DE LA CARTUJA Aquest Madrid ja no té remei
- Futbol Sis partits a Prestianni pels insults "homòfobs" a Vinícius
