"erosiona la dignitat de les persones"
Delgado afirma que l'insult "no ha de ser tolerable" perquè pot normalitzar el pensament ultra
La ministra de Justícia en funcions recorda que el discurs d'odi pot conduir a la violència física
dolores-delgado /
La ministra de Justícia en funcions, Dolores Delgado, ha afirmat aquest dimarts que la "injúria, l’insult no ha de ser tolerable" i ha afegit que la proliferació de comentaris i expressions ofensives i d’extrema gravetat poden generar un clima social que les acabi normalitzant, que acabi banalitzant la gravetat del discurs, d’un pensament ultra i totalitari".
Dolores Delgado s’ha expressat així durant el seu discurs d’inauguració de la XI Sessió Anual Oberta de l’Agència Espanyola de Protecció de Dades (AEPD) que se celebra al Centre de Conferències Pau VI de Madrid, amb la participació de la directora de l’òrgan estatal, Mar España.
El portaveu de Vox a l’Assemblea Regional de Múrcia, Juan José Liarte, va dir a la ministra "p***, tiparraca i mentidera". D’aquesta manera, Delgado ha posat en relleu que les repercussions del discurs d’odi són "molt greus" i "variades". D’una banda, segons ha destacat, causen un mal "directe, emocional, psicològic" i també indirecte perquè "erosiona la dignitat de les persones i danya la seva reputació".
Discurs d’odi
Així mateix, la titular de la cartera de Justícia en funcions ha recordat que aquest discurs d’odi pot conduir "a la violència física, una cosa "tremendament perillosa". "La llibertat d’expressió i el debat públic són especials per aprofundir en la democràcia, però també és essencial cuidar el control del discurs de l’odi i la radicalització", ha argumentat Delgado.
En aquest sentit, Dolores Delgado ha argumentat que el 2018 a Espanya es van registrar prop de 4.000 incidents d’odi i agressions, i ha afegit que hi ha més de 1.000 llocs webs, blogs, canals i perfils a les xarxes socials que promouen continguts xenòfobs i intolerants per raó de raça, gènere, sexe o religió.
"El discurs de l’odi enverina i contamina el nostre entorn diàriament ja sigui amb petits gestos quotidians o en forma de grans campanyes. Estem envoltats de comportaments que inciten a la violència i conviden a discriminar col·lectius, especialment, els més vulnerables i indefensos", ha denunciat, mentre ha avisat que és necessari difondre a la societat "valors basats en el respecte i la tolerància".
Evolució de les tecnologies
Delgado ha afirmat que l’evolució de les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC), així com l’extensió del seu ús, ha possibilitat que s’utilitzin "com a curs habitual" de comissió d’infraccions en matèria de protecció de dades, però també per dur a terme accions delictives. "L’insult i la calúmnia no han de ser coses quotidianes. És necessària l’educació", ha remarcat.
"La transformació digital ens interpel·la a abordar una qüestió que és fonamental. ¿Com hem de fer valer els nostres drets fonamentals en el marc d’aquestes societats digitals en què ens trobem? ¿Com podem preservar la dignitat dels éssers humans també en la seva vida digital?", ha plantejat Delgado, que ha defensat que la defensa de la privacitat "connecta intrínsecament" amb la defensa de la dignitat humana.
En la seva intervenció, la ministra en funcions ha afirmat que Europa "ha fet un pas vital" amb l’aprovació del reglament general de protecció de dades, ja que amplia drets i atorga "instruments de control" davant el tractaments de dades. A més, ha posat de relleu que proposa una cultura "orientada a la prevenció" que comporta noves formes d'actuar.
Finalment, respecte a la llei orgànica de protecció de dades personals i garantia de drets digitals, aprovada el desembre passat, Dolores Delgado ha defensat que després de mig any d’aplicació és "essencial" continuar avançant i consolidant el model que proposa el RGDP. "Hem de fomentar un enfocament veritablement proactiu en la protecció de les dades personals, que col·loqui el ciutadà al centre de totes les mesures", ha dit.
- Massimo Faggioli, teòleg i historiador: "Prevost sap que els EUA són una potència a la qual s’ha de respondre, no obeir"
- Un any amb més ajustos que girs en una Església en tensió
- El periple del Pontífex El Papa de la cautela redefineix el seu lideratge amb el seu xoc amb Trump
- Una ‘flota mosquit’ a Ormuz
- Israel trenca l’alto el foc i torna a bombardejar el sud de Beirut
