CONFLICTE
El Govern basc i el PDECat demanen "no tancar les portes" als Pressupostos
Erkoreka afirma que l'aprovació dels comptes donaria "estabilitat"
Ferran Bel afirma que no és el moment de «tancar les portes» entre executius

zentauroepp46386802 graf3413 barcelona 30 12 2018 el secretario de organizac181230143742 /
Tant el Govern basc –representat pel PNB al Congrés– com el PDECat han demanat aquest diumenge no "tancar les portes" als Pressupostos Generals de l’Estat del 2019. Els nacionalistes són clau perquè el Govern tiri endavant els comptes.
El secretari d’organització del PDECat i diputat al Congrés, Ferran Bel, s’ha mostrat obert a no bloquejar l’inici de la tramitació delsPressupostos Generals de l’Estat, per a així “donar més temps” a una negociació a fi d’assolir una “solució política” per a Catalunya.
En una entrevista amb l’agència Efe, Bel ha posat de relleu la trobada del 20 de desembre a Barcelona entre el president del Govern, Pedro Sánchez, i el de la Generalitat, Quim Torra, per provar d’encarrilar el conflicte català.
Després d’aquests contactes entre els dos governs, que prosseguiran al gener, “és evident que l’escenari és diferent que el de fa tres o quatre setmanes”, ha destacat.
Per això, el diputat del PDECat al Congrés ha considerat que, per molt “incipient” que pugui ser la negociació, no és el moment de “tancar les portes” a aquesta relació entre els dos executius.
Si bé ha puntualitzat que la previsió del PDECat de rebutjar els Pressupostos en la votació final “no ha canviat” ara per ara, una altra cosa és que els comptes “s’hagin d’avortar des d’un primer moment”, mentre hi ha “espais de negociació oberts”, per molt “remots” que puguin ser els acords eventuals.
Esbós
Per “donar el màxim temps possible” a aquesta negociació que hauria de servir per “posar sobre la taula un esbós de solució política per a Catalunya”, Bel s’ha inclinat per no presentar esmena a la totalitat als Pressupostos Generals de l’Estat, tot i que ha aclarit que “la decisió no està presa”, ja que encara no han tingut accés al projecte de comptes del Govern per al 2019.
En tot cas, “no trairíem ningú si nosaltres mantenim la nostra decisió final sobre els Pressupostos al final de la tramitació, perquè donaríem més temps a la negociació”.
El que sí que ha descartat ja és que el PDECat recolzi les esmenes a la totalitat als Pressupostos que previsiblement presentaran PP i Ciutadans.
Superar el debat de totalitat garantiria entre un i dos mesos de tramitació parlamentària als Pressupostos, abans d’arribar a la votació final en el ple, i donaria marge temporal a la negociació entre Govern i Generalitat.
Responsabilitat
El secretari d’organització del PDECat ha apel·lat a la responsabilitat de PSOE i Podem, que ha remarcat que hauran de “moure’s” per arribar a acords amb la Generalitat i les forces independentistes si volen evitar “un Govern de PP i Ciutadans condicionat per Vox” que podria sorgir d’uns nous comicis.
I facilitar acords, ha recalcat Bel, significa fer “cessions” des dels dos costats, cosa que “val tant per al PSOE com per al Partit Demòcrata”.
El número tres de la formació hereva de CDC ha remarcat que “òbviament no és el mateix” un Govern de PSOE amb el recolzament de Podem que un hipotètic Executiu de PP i Cs amb recolzament de Vox, però ha alertat que això no significa que el PDECat hagi de donar “gratis” els seus vots a Pedro Sánchez.
Quant al document de 21 punts que Torra va entregar a Sánchez el passat dia 20, ha indicat que és “prematur” valorar si pot ser un marc de negociació, ja que li consta que el president del Govern el que va fer és només rebre el document de propostes.
En tot cas, ha remarcat que seria un “primer pas” que l’Executiu de Pedro Sánchez expressés la seva voluntat de “desenvolupar” aquesta agenda negociadora proposada per la Generalitat, una cosa que de moment no ha passat.
Nogueras puntualitza
La vicepresidenta del PDECat i diputada al Congrés, Míriam Nogueras, ha puntualitzat que el seu partit ja ha decidit votar "no" a la tramitació dels Pressupostos del Govern del PSOE, per la qual cosa s’ha desmarcat de la possibilitat de no bloquejar-los d’entrada.
Nogueras, una de les veus del sector menys contemporitzador amb el Govern de Pedro Sánchez, ha matisat des del seu perfil de Twitter que "per un 95% el consell nacional" del partit es va pronunciar a favor de "votar NO als Pressupostos" del PSOE.
"El NO als Pressupostos és ferm. El nostre NO a la seva tramitació, també", ha recalcat.
Però davant les afirmacions de Nogueras a Twitter, fonts del PDECat consultades per EFE han indicat que, en la reunió del consell nacional que cita la vicepresidenta del partit en el seu tuit, es va introduir un matís, al plantejar que el vot als Pressupostos seria un "no" sempre que no suposi mesures "beneficioses per als catalans".
Estabilitat
Notícies relacionadesEl portaveu del Govern basc i conseller de Governança Pública i Autogovern, Josu Erkoreka, ha afirmat per la seva part que "seria bo, encara que només fos des del punt de vista de l’estabilitat", que el president del Govern, Pedro Sánchez, tirés endavant els Pressupostos del 2019.
En una entrevista concedida a Cadena Ser, recollida per Europa Press, el conseller basc ha considerat que amb això "es llançaria un missatge de certesa i assossec".
- ESPORTS ¿Quants diners s'emportaria el Barça per guanyar la Lliga?
- Investigació ¿Quantes hores has de dormir si vius a Catalunya? La Universitat de Columbia ho revela
- Detectades obres il·legals en una reforma de Consell de Cent
- Estudi científic Treballar en excés pot alterar l’estructura cerebral i perjudicar des de la regulació emocional fins a la presa de decisions
- En dos anys Catalunya vol incorporar 200.000 migrants al mercat laboral amb el nou reglament d’estrangeria
- Salut 6 de cada10 addictes que demanen ajuda consumeixen més de dues substàncies
- RECONEIXEMENT A UN GRAN DE LES LLETRES Eduardo Mendoza, Princesa d’Astúries de les lletres
- EL DERBI El Barça passa del clàssic al derbi per rematar la victòria
- Estafes Com bloquejar trucades spam a iPhone i Android
- Fòrum autonòmic El Govern convoca la conferència de presidents a BCN per al 6 de juny