ANUNCI
Torra: "La Constitució s'ha convertit en una presó"
El president rebutja assistir als actes de celebració del 40è aniversari de la Carta Magna
Considera que tots els governs han fet una interpretació restrictiva i assegura que el dret a l'autodeterminació hi està reconegut
El president Quim Torra ha enviat cartes al Congrés dels Diputats, al Senat i a la Delegació del Govern central a Catalunya per rebutjar la invitació a participar en els actes del 40è aniversari de la Constitució.
Segons explica en les seves missives, la Carta Magna ha sigut una "presó per a la llibertat d’expressió i la capacitat de decisió dels ciutadans", i és per aquests motius que considera que no hi ha res a celebrar.
"Ja fa anys que, més que una finestra a la democràcia, la Constitució s’ha convertit en una presó per a la llibertat d’expressió i per a la capacitat de decisió dels ciutadans. En lloc de fer una intepretació oberta, moderna i flexible, l’Estat espanyol, des de tots els seus aparells de poder, n’ha fet una interpretació restrictiva, tancada, antiga i perpetuadora d’injustícies", assegura el president.
El dret a l’autodeterminació
Segons la seva opinió, la Carta Magna permet i conté "un reconeixement al dret a l’autodeterminació" a través del reconeixement dels tractats internacionals i considera que la negativa de l’Estat a exercir aquest dret emparant-se amb la "impossibilitat inconstitucional" és una "excusa sistemàtica" a la qual han acudit els governs de diferent signe per no encarar un "debat democràtic que doni una solució política" a l’actual conflicte català.
Torra també assegura que "el poble de Catalunya" ja ha manifestat la seva voluntat de "superar el marc constitucional" a través de la creació d’una república independent. "I com a president, soc i seré fidel a aquest mandat democràtic i pacífic", conclou abans de destacar que la Carta Magana va néixer d’una "transició del franquisme" que, considera, "encara perviu".
L’acte per commemorar els 40 anys de la Constitució se celebrarà el pròxim 6 de desembre a Madrid.
- Programa solidari Catalunya es bolca contra el càncer en ‘La Marató 2025’
- Racons emblemàtics de Catalunya L'increïble poble de conte a menys de 40 minuts de Manresa
- Segona vida (25) / LUIS MILLA "Hisenda em va fer una inspecció quan me’n vaig anar del Barça al Madrid"
- Lloc recomanat El petit poble de Tarragona que 'National Geographic' considera "una obra d'art"
- ChatGPT La IA aposta per aquest barri de Barcelona per viure: "On tradició i modernitat es troben"
- Canvi històric Tendència global, seguretat, immigració…: Cinc claus per entendre la victòria de l’ultra Kast en les eleccions de Xile
- Registres meteorològics Catalunya registra acumulacions de fins a 150 litres per metre quadrat en un sol matí després del pas de la borrasca Emilia
- Òbit Mor Gerard Suñé als 23 anys, promesa del rem nacional
- Terrorisme Arsen Ostrovsky, advocat israelià: sobreviure a l’atac de Hamàs el 7-O i ara al de la platja d’Austràlia
- Els últims espeternecs de la borrasca Emilia encenen avisos per pluja i tempestes al litoral mediterrani
