RESPOSTA AL PSC

El Govern assegura que «no li consta» cap Consell per la República

Els socialistes demanaran empara a Torrent per la resposta "clarament insatisfactòria" de l'Executiu de Quim Torra

lainz45398981 graf2677  barcelona  espa a   09 10 2018   el presidente de 181009152843

lainz45398981 graf2677 barcelona espa a 09 10 2018 el presidente de 181009152843 / Andreu Dalmau

2
Es llegeix en minuts
El Periódico

El Govern assegura que “no li consta” cap òrgan adscrit a la Generalitat sota el nom de Consell per la República. L’afirmació, en resposta escrita a una pregunta parlamentària del PSC, ha transcendit unes hores abans que el president Quim Torra presenti al Palau de la Generalitat aquest ens no vinculat orgànicament a la Generalitat que Carles Puigdemont ha dissenyat els últims mesos des de Bèlgica amb l’exconseller Toni Comín.

El passat 22 d’octubre, en una roda de premsa conjunta a Waterloo (Bèlgica), Torra i el seu predecessor, Carles Puigdemont, van anunciar l’activació d’aquest òrgan, previst en l’acord de govern de JxCat i ERC i que té com a missió "fomentar totes les accions que permetin o serveixin per avançar cap a la república", a més de mantenir contactes amb "entitats i autoritats d’àmbit internacional".

Però en una bateria de preguntes presentades pel PSC-Units a respondre per escrit per part de l’Executiu català, respecte a "la creació d’un òrgan anomenat Consell per la República", el diputat del PSC al Parlament Ferran Pedret havia preguntat mesos abans si el Govern tenia intenció de crear aquest ens, quin seria el seu encaix normatiu, el seu àmbit d’actuació, la seva composició, les seves funcions, el seu cost o si tindria funcions executives reservades per l’Estatut al Govern, entre altres aspectes.

Resposta escarida

De fet, Pedret va recordar que el president de la Generalitat, en el seu discurs d’investidura, va afirmar: "Arrencar la legislatura ens dona la força per posar en marxa totes les vies d’acció política republicanes, aquí i a l’exili: l’Assemblea de Càrrecs Electes, a l’interior, i el Consell per la República, a l’espai lliure d’Europa".

Unes preguntes a què el Govern va respondre el passat 2 d’octubre, limitant-se a afirmar que "no consta cap òrgan ni unitat adscrita a l’Administració de la Generalitat que es denomini Consell per la República", segons indicava en la seva resposta el secretari del govern català, Víctor Cullell.

El PSC demanarà empara a Torrent

En roda de premsa al Parlament, la portaveu parlamentària del PSC-Units, Eva Granados, ha assegurat que el seu grup demanarà empara al president del Parlament, Roger Torrent, perquè "queda clar que ens van donar una resposta clarament insatisfactòria".

Notícies relacionades

Més encara quan els socialistes han recordat que han rebut una "invitació formal del Gabinet de Protocol de la Presidència de la Generalitat" per a l’acte d’aquesta tarda de presentació del Consell per la República, una cita en què es preveu, ha dit Granados, que "siguin el president català, Quim Torra, i el conjunt del seu govern que presentin" aquest ens.

"És evident que no es queda només en una presentació formal, que voldran fer alguna cosa més, i volem saber i tenir clar què volen fer amb això i que no sigui una usurpació de funcions dels òrgans d’autogovern", ha asseverat la dirigent del PSC.