El Congrés rebutja investigar el rei Joan Carles per les declaracions de Corinna
Un informe dels lletrats de la Cambra baixa assenyala que la Constitució recull la "inviolabilitat" del rei Joan Carles
Podem, que havia reclamat constituir una comissió, demanarà que es reconsideri la decisió de la Mesa
MAS PERIODICO EL REY DE ESPAÑA DON JUAN CARLOS I Y LOS DUQUES DE PALMA CRISTINA DE BORDON E IÑAKI URDANGARIN Y CORINNA ZU SAYN WITTGENSTEIN POSANDO DURANTE LOS PREMIOS LAUREUS 2006 /
Units Podem, ERC, el PDeCAT, Compromís i Bildu van registrar a finals de juliol al Congrés la petició de creació d’una comissió d’investigació sobre les suposades irregularitats comeses pel rei Joan Carles. Pocs dies abans s’acabaven de conèixer les declaracions realitzades per Corinna zu Sayn-Wittgenstein a José Manuel Villarejo, excomissari i ara en presó preventiva per delictes d’organització criminal, suborn i blanqueig de capitals. En una conversa gravada per Villarejo, la que va ser amiga del rei emèrit va assegurar que Joan Carles tenia comptes a Suïssa i cobrava comissions.
La Mesa del Congrés ha qualificat aquest dimarts la petició d’aquests grups parlamentaris i l’ha rebutjat. El PP, el PSOE i Ciutadans, amb majoria a l’òrgan de direcció de la Cambra baixa, han descartat aquesta opció perquè van demanar un informe als lletrats de l’hemicicle sobre l’assumpte i, segons fonts parlamentàries, els experts consideren que no es pot investigar el rei Joan Carles. S’acullen al’article 56.3 i assenyalen en l’informe que la figura del rei és "inviolable", que "no està subjecta a responsabilitat" i que aquesta protecció "inclou tot el període en què s’exerceix la direcció de l’Estat".
Possible "defraudador"
Notícies relacionadesPodem ha anunciat que demanarà una reconsideració de la decisió i recorda que l’any 2014 el rei Joan Carles, quan va abdicar en favor del seu fill, Felip VI, va perdre aquesta "inviolabilitat" i que ara només és aforat, com els mateixos diputats, per la qual cosa podria ser jutjat pel Tribunal Suprem. La portaveu morada Ione Belarra no entén que el PSOE, que al juny va arribar a la Moncloa després d’una moció de censura contra Mariano Rajoy per corrupció, empari ara una persona que pot ser un "defraudador".
Els lletrats del Congrés també recorden en l’informe que en la desena legislatura (la primera amb Mariano Rajoy a l’Executiu central i majoria absoluta del PP a la Cambra) la Mesa ja va rebutjar la creació d’una comissió sobre la institució monàrquica. Llavors, l’Esquerra Plural, ERC i BNG van proposar la mesura per introduir mesures de transparència i control sobretot en els seus comptes. La llavors vicepresidenta a la Mesa Celia Villalobos va explicar que s’havia descartat per unanimitat perquè era una iniciativa que anava "en contra de la Constitució".
- Investigació oberta Mossos rastreja el GPS del mòbil de Jonathan Andic per reconstruir els seus passos
- Meteorologia adversa Catalunya s’endinsa en el Nadal més turbulent des de l’any 2008
- Festes Aquests són els regals de segona mà més sol·licitats pels catalans: una opció més sostenible que triomfa a Nadal
- Investigació pel 29-O "Un puto desastre serà això presi", va escriure Mazón a Feijóo en la dana
- Sorteig Extraordinari de Nadal 2025 Comprovar Loteria Nadal 2025: consultar si el meu dècim té premi
- Festes Aquests són els regals de segona mà més sol·licitats pels catalans: una opció més sostenible que triomfa a Nadal
- Ruta Un encreuament de camins
- Regal nadalenc La gran sèrie sobre el futbol americà i la vida
- Cata mayor Entre l’ou farcit i el cubanito
- Taules amb un toc brillant Els millors plats festius de BCN
