LA POSICIÓ DE LA UE
Juncker s'enreda amb el referèndum de l'1-O
El president de la Comissió Europea matisa una confusa afirmació sobre la consulta unilateral
El president de la Comissió Europea, Jean-Claude Juncker, no és partidari d'aventures independentistes i tot i que té “per principi” no ficar-se en “debats interns” dels Estats membres, ha deixat clar que la Comissió Europea sempre s'alinearà amb les decisions “del Tribunal Constitucional i del Parlament espanyol”, però ha afegit una frase que ha fet, per unes hores, les delícies a les files independentistes.
En una entrevista a Euronews amb tres youtubers europeus, el dirigent luxemburguès rebia la següent pregunta: ¿La Comissió Europea reconeixeria i acceptaria el 'sí' en el referèndum de l'1 d'octubre a Catalunya? El veterà polític democristià ha respost que s'esperava la pregunta i ha respost amb la doctrina oficial de la institució des de fa més d'una dècada.
Doctrina habitual
És a dir, que la Comissió Europea no participa per principi en els debats interns d'un país que són democràtics, acceptats i acceptables”, i que des de la Comissió Prodi (el 2004) la postura de Brussel·les sempre ha sigut la mateixa: “seguirem i respectarem les decisions del Tribunal Constitucional i del Parlament espanyol”.
La novetat, que ha sembrat confusió i satisfacció a les files independentistes, ha sigut l'afegitó: “És evident que si un 'sí' a la independència de Catalunya veiés la llum, i està per veure, respectaríem l'elecció”, ha explicat. Encara que Catalunya quedaria fora de la UE en aquest cas i hauria de sol·licitar el reingrés al club. “Catalunya no es podria convertir l'endemà del vot en membre de la UE” i s'haurà de sotmetre “a un procés d'adhesió com el que han seguit els estats membres que s'han adherit després del 2004”, ha recordat.
Com a Escòcia o Luxemburg
Notícies relacionadesUna màxima que s'aplica a tot el món. Ja sigui Escòcia o el nord del seu país d'origen. “Si el nord de Luxemburg se separa del sud seria el mateix”, ha subratllat. ¿Però no tem una bola de neu?, li han repreguntat. “Europa és rica perquè les tradicions regionals són fortes. No m'agradaria que les tradicionals regionals es convertissin en un element de separació i de fragmentació d'Europa, però qui soc jo per poder donar una opinió il·lustrada als que estan temptats per aventures independentistes”, ha afegit.
La confusió generada per aquesta “opinió” de Juncker, que fins i tot han arribat a aplaudir els consellers Oriol Junqueras i Raül Romeva, ha sigut tanta que el seu equip s'ha vist obligat a puntualitzar i aclarir per mitjà d'un portaveu que la seva postura no ha canviat i que el que el president de la Comissió volia dir és que les sentències del Tribunal constitucional han de ser respectades i que, per tant, “el resultat del referèndum només pot ser acceptat si es compleix aquesta condició”.
Referèndum a Catalunya Jean Claude Juncker Unió Europea Independència de Catalunya Comissió Europea
- Mobilitat Viatges il·limitats per 6,20 euros a l'any: així pots demanar la targeta social a Barcelona per a majors de 60 anys o discapacitats amb rendes baixes
- Concurs 55 candidats estrella de tot el món opten a dissenyar el Liceu Mar
- "En algun moment hauré de fer el dol"
- Tradicions amb encant El poble de Catalunya que té un pessebre vivent de més de 200 persones: dia, horari i entrades
- Catalunya redueix les emissions de gasos al nivell més baix des de 1990
- Desenvolupament Si el teu fill neix en un d’aquests tres mesos serà més intel·ligent, segons la ciència
- Consultori de parella Rosa Rabbani, psicòloga: "El criteri per anar o no El criterio para ir o no al dinar de Nadal amb la teva família política és pensar en la teva parella"
- Cas Epstein Trump publica amb guixots centenars de milers de documents del cas Epstein: cares famoses com Bill Clinton, Mick Jagger, Michael Jackson, Sarah Ferguson...
- Una nova guerra dels dos grans Florentino i Laporta se les tenen
- LA TEMPORADA BLANC-I-BLAVA Garagarza reapareix a la ciutat esportiva de l’Espanyol després de l’infart
