Defensa assumeix la responsabilitat de l'Estat en l'accident del Iak-42

Cospedal arxiva l'expedient sobre l'accident aeri del 2003 en què van morir 62 militars

2
Es llegeix en minuts

La ministra de Defensa, María Dolores de Cospedal, ha firmat la resolució de l'expedient sobre l'accident del Iakolev 42 i ha assumit la responsabilitat de l'administració, encara que ha rebutjat les indemnitzacions als familiars dels 62 militars morts, ha informat avui el Ministeri de Defensa.

Aquesta resolució assumeix el dictamen del Consell d'Estat del 20 d'octubre del 2016 i reconeix la responsabilitat patrimonial de l'Administració en la tragèdia aèria, que va tenir lloc el 26 de maig del 2003 a Trebisonda (Turquia), tal com va avançar la ministra a les famílies en la seva reunió del dia 10 de gener.

L'assumpció de responsabilitat administrativa no significa el pagament de noves indemnitzacions, com reclamaven alguns dels familiars el 2004 -aquesta sol·licitud havia suposat l'origen de l'expedient-.

"Després d'anys de procediments administratius i judicials, l'Administració reconeix la seva responsabilitat", segons conclou la resolució que el Ministeri de Defensa ha presentat als representants de l'Associació de Víctimes del Iak-42.

Pel que fa als contractes i a la documentació, Defensa diu que "s'ha pogut constatar de forma fefaent que no es va pagar cap preu pel vol sinistrat". No obstant, afirma que, "malgrat les noves indagacions realitzades, no s'ha aconseguit obtenir més documentació sobre l'aspecte concret de les subcontractacions dels diferents vols de transports de tropes que es van poder fer a l'empara de les previsions del contracte firmat entre NAMSA i Chapman". 

¿QUI EN VA SER EL RESPONSABLE?

La resolució incideix que l'acord de vendes subscrit amb NAMSA, com a responsable de contractar el vol, no suposa "un total i complet trasllat de les responsabilitats sobre l'execució del contracte a NAMSA amb simultani i total desapoderament de competències de seguiment i control per l'Administració Militar concernida".

Segons reconeix l'informe, "s'han pogut constatar fets anteriors a la data de l'accident que haurien permès a l'Administració ponderar l'especial risc concurrent en el transport de tropes en què es va produir l'accident".

En l'expedient es detalla que "en aquest cas, no pot més que resultar obligada la projecció de la garantia institucional de la responsabilitat patrimonial extracontractual de l'Administració Pública".

LESIONS ANTIJURÍDIQUES

D'aquesta manera, "amb motiu d'aquesta actuació de transport de tropes promogut per l'Administració militar en compliment de determinats compromisos internacionals contrets en el marc de la política de defensa, i que va acabar en el tràgic accident, van morir els 62 militars, es van originar, desgraciadament, unes lesions antijurídiques que els familiars perjudicats no tenen el deure jurídic de suportar".

Notícies relacionades

"Aquestes lesions antijurídiques han de ser degudament reconegudes per aquest Ministeri, evidentment d'acord amb les normes vigents en matèria de reparació d'aquests danys causats, però també, com no podia ser d'una altra forma, com a expressió del suport institucional al reconeixement, respecte i memòria dels militars que van donar la seva vida per la defensa dels interessos nacionals i en favor de la pau de la comunitat internacional", exposa també l'expedient.

Defensa subratlla el "merescut suport al patriotisme de membres de les Forces Armades i també al del seu entorn personal, ja que la dilatació del procediment i els errors i les circumstàncies posteriors a la tragèdia no han fet sinó més intens el dol".