Trillo demana tornar al Consell d'Estat, el mateix òrgan que el responsabilitza del Iak-42
L'exministre de Defensa assegura que va cursar la seva sol·licitud "fa temps", abans de conèixer l'informe que l'assenyala
Les víctimes demanaran a Cospedal el contracte original de l'avió per reobrir el cas
Federico Trillo no sembla disposat a deixar de ser ambaixador a Londres amb una (nova) taca al seu full de servei. L'exministre de Defensa va sortir aquest dijous del seu mutisme per assegurar que si deixa de ser el cap de la diplomàcia al Regne Unit és perquè ell mateix ho va sol·licitar amb el fi de reincorporar-se al Consell d'Estat, justament el mateix òrgan que va aprovar per unanimitat un informe que l'assenyala com a responsable de la tragèdia del Iak-42.
Federico Trillo
AMBAixADOR aL REgNe UNIt
"Vaig demanar fa temps deixar de ser ambaixador a Londres. Tinc les maletes fetes des del 20-D"
Des de Cartagena, Trillo va desvincular de la polèmica el final de la seva carrera diplomàtica. “Jo vaig demanar deixar-ho fa temps”, va aclarir, i va dir que tenia “les maletes fetes des del 20-D”. Segons va adduir, si fins ara no s'havia produït el canvi era per la interinitat del Govern en funcions. Davant dels que li demanen que assumeixi la seva part de culpa per no evitar l'accident, va assenyalar que les responsabilitats polítiques ja les han dirimit els electors a les urnes.
Trillo és membre del cos de lletrats del Consell d'Estat des de 1979, quan hi va ingressar a través d'una oposició, encara que està en situació de serveis especials des de 1989, moment en què va començar a desenvolupar la seva carrera política. En aquest mateix òrgan també és lletrada la seva filla, María José Trillo, ara en excedència.
DESTITUCIÓ, NO RELLEU
Encara que l'Executiu ha confirmat que Trillo serà rellevat com a ambaixador en el marc de la rotació ordinària de 70 càrrecs diplomàtics, l'oposició i les famílies de les víctimes es neguen que la seva marxa quedi parapetada. Exigeixen que Mariano Rajoy el destitueixi. El PSOE, Podem i Ciutadans van tornar a demanar que l'assumpte no es tanqui amb un relleu protocol·lari i van exigir al president que el fulmini immediatament, sobretot després que l'exministre va suggerir que les famílies estan buscant indemnitzacions.
Curra Ripollés
PORTAVEU ASsOC. VÍCTIMES IAK-42
"No pot ser que en ple segle XXI els originals d'un contracte no existeixin o hagin desaparegut"
Els familiars van posar el crit al cel i van dipositar totes les seves esperances en la reunió que mantindran dimarts que ve amb la titular de Defensa. Hi ha un aspecte emocional i un altre de jurídic que anhelen resoldre en aquesta reunió. Quan María Dolores de Cospedal els rebi esperen dues actituds que, asseguren, poden canviar el calvari que han viscut fins ara. Una abraçada com a sinònim de disculpa i el compromís de fer-los arribar el contracte de compra que el ministeri va firmar perquè l'avió ucraïnès transportés els militars espanyols que tornaven a casa després de les seves missions de pau a l'Afganistan. Encara que fa gairebé 14 anys que reclamen aquest document, no se'ls ha entregat mai. Ara, gràcies a l'actitud diferent que creuen intuir en Cospedal, confien tenir aquest contracte per poder reobrir la causa a l'Audiència Nacional.
El febrer del 2012 el jutge Fernando Grande-Marlaska va tancar el procés sobre presumptes irregularitats en la contractació del Iakovlev, encara que el fiscal advertia que la cúpula militar havia comès una “imprudència greu” i “absoluta falta de diligència, tot i conèixer les enormes deficiències i irregularitats que caracteritzaven aquesta mena de vols”. El tribunal va concloure que l'accident va ser degut a l'escassa experiència de la tripulació i que el dany no va poder "ser evitat".
EL DOCUMENT ORIGINAL
Notícies relacionadesLes famílies van explicar aquest dijous que en aquest temps només han aconseguit una còpia d'algunes pàgines del contracte, però està incomplet i té l'import ratllat. “No pot ser que en ple segle XXI els originals del contracte no existeixin o hagin desaparegut”, va protestar la portaveu de l'associació, Curra Ripollés.
Fins ara, Defensa sempre ha mantingut que no disposa d'aquest contracte. Si Cospedal els confirma que és així, li demanaran que encarregui la recerca del document o que promogui una investigació internacional que aclareixi les circumstàncies que van envoltar la contractació de l'avió.
- Informe de l’OCDE Espanya, entre els sis països on els fons de pensions es desinflen
- L’empresa de l’autocar sinistrat va fer fallida i l’amo anava per lliure
- ACCIDENT MORTAL L'autocar sinistrat a França circulava amb la ITV caducada
-
- compromís El PSC s'obre a eliminar els beneficis fiscals al Hard Rock aquest mes