EL DESAFIAMENT INDEPENDENTISTA
El Constitucional anul·la les tres ponències de les lleis desconnexió per "vulnerar" els drets de C's i el PSC
El TC sentencia que no es podien celebrar els treballs sense la participació dels dos grups

jrico34407113 reunion mesa parlament foto ferran sendra160622142454 /
El Tribunal Constitucional (TC) ha anul·lat les ponències conjuntes de les tres lleis de desconnexió impulsades per la Mesa del Parlament i tota la tramitació derivada d’aquests treballs. Però no perquè hagi entrat en el fons i les consideri inconstitucionals, sinó pel tràmit utilitzat, en què era imprescindible el consens de tots els grups que componen l’òrgan de govern de la Cambra, mentre dos d’ells, Ciutadans i el PSC, s’hi van oposar i es van negar a participar-hi, ja que entenien que estaven encaminades a dissenyar la desconnexió amb la resta d’Espanya i, per tant, eren inconstitucionals.
En cada una de les sentències, els magistrats estimen que en la constitució d’aquestes ponències es van vulnerar els drets fonamentals dels dos grups parlamentaris perquè es va decidir seguir endavant amb aquestes tasques encara que C’s i PSC no hi estiguessin representats, quan així hauria d’haver sigut, ja que es tractava d’una iniciativa legislativa per ponència conjunta, prevista en l’article 126 del Reglament del Parlament, per al «desenvolupament bàsic» de l’Estatut, el contingut del qual, a més, es veia desbordat.
PROTECCIÓ SOCIAL
Les tres ponències eren les referides a l’elaboració d’una proposició de llei de protecció social, una altra sobre el règim jurídic i una tercera sobre la Hisenda catalana, l’impuls de la qual va ser aprovat per majoria amb els vots de Junts pel Sí i la CUP. Els diputats de Ciutadans i del PSC van al·legar a la Mesa (òrgan en què no hi ha el PPC) que no participarien en aquestes ponències, per entendre que transgredirien la legalitat vigent i que, per tant, no podien estar obligats a formar-ne part.
Notícies relacionades«Aquestes eren unes iniciatives de JxSí i no del Parlament. Per tant, no era correcte fer-ho en forma de ponència conjunta», es va felicitar ahir el portaveu de Ciutadans al Parlament, Carlos Carrizosa.
En les seves resolucions, el Constitucional insta la Mesa del Parlament a tornar a iniciar tots els tràmits parlamentaris si desitja que les ponències tinguin vigència legal. I recorda a Junts pel Sí i la CUP que «mantenen la possibilitat d’exercir la seva iniciativa parlamentària en forma de proposició de llei per la via ordinària» que també poden desenvolupar «conjuntament, si aquesta és la seva voluntat».
- Predicció La calor s’intensifica a partir de dilluns i algunes zones de Catalunya arribaran als 40 graus
- Defunció Mor als 63 anys l’empresari Miquel Suqué, del Grup Peralada
- Infraestructura 45 anys esperant el pont del Baricentro
- HANDBOL Els àrbitres expulsen el Barça de la lluita per la seva 13a Champions
- Un professor del Conservatori del Liceu, acusat d’agressió sexual
- Un paracaigudista resulta ferit molt greu a Empuriabrava
- De compres ¿Quan comencen les rebaixes d’estiu 2025? Dates de Zara, Mango i El Corte Inglés
- Aquesta és la flor groga silvestre que no deixes de veure pels carrers de Barcelona
- Crisi interna Santos Cerdán entrega l’acta quatre dies després de l’informe de la UCO i deixarà de ser aforat
- Estudi de la Fundació Gasol Adolescents i pantalles: un estudi detecta un augment d’ús d’11 hores a la setmana des del 2022