El món, contra l'imperi del sucre
icoy20594850 bebidas161019180836 /
En el primer món, els rics estan prims, i els pobres, grassos. Les begudes ensucrades i el menjar ràpid (i barat) participen d’aquest indesitjable efecte sanitari de l’increment de la desigualtat social.
ESTATS UNITS, LA RESISTÈNCIA DEL 'GRAN SUCRE'
El Gran Sucre ha pres als Estats Units el relleu del Gran Tabac com a enemic públic número u de la salut, una poderosa indústria que ha aconseguit influir en la legislació per regular-lo. En un país on, segons descriu un informe, entre el 30% i el 40% de la despesa mèdica prové de «temes íntimament lligats amb el consum excessiu de sucre», el màxim èxit federal ha sigut que Washington recomanés limitar el consum a 50 grams al dia en una dieta de 2.000 calories. Queda així, en mans dels estats, intentar moderar-ne el consum, però de moment només ha prosperat a la californiana Berkeley, on les begudes ensucrades es graven des del 2014. Tres ciutats més de Califòrnia i una a Colorado inclouran la pregunta sobre l’anomenada soda tax en les eleccions del 8 de novembre. I Filadèlfia va aprovar el juny passat el gravamen, però la norma està recorreguda davant la justícia. A Nova York el 2012 l’alcalde Michael Bloomberg no va aconseguir vetar la venda de les begudes gegants.
REGNE UNIT, EN PLE DEBAT
Notícies relacionadesAl març, el llavors ministre de Finances, George Osborne, va anunciar una taxa per a aquests productes. Gairebé un terç dels nens britànics entre els 2 i els 15 anys pateixen sobrepès i la font més gran de consum de sucre entre els menors prové dels refrescos. El nou impost afectaria les begudes que continguin més de 5 grams de sucre per 100 mil·lilitres. La taxa hauria d’entrar en vigor el 2018 i el sector del sucre ja s’ha organitzat per frenar la iniciativa. D’acord amb aquest grup, l’impost posarà en perill llocs de treball. Està en estudi la prohibició de fer servir celebritats per anunciar productes ensucrats.
FRANÇA, UNA TAXA DES DEL 2002
Les nombroses campanyes per reduir el consum de productes ensucrats sembla funcionar. Un francès beu ara 2,7 litres menys de begudes ensucrades a l’any que el 2010. Des del 2002, existeix una taxa que grava amb 7,53 euros l’hectolitre d’aquest tipus de begudes, cosa que suposa uns 2,51 cèntims per cada llauna de 33 centilitres. Una iniciativa parlamentària proposa situar-la en els 21,47 euros per hectolitre i planteja apujar l’IVA de les xocolatines fins al 20%. L’Assemblea Nacional va aprovar el mes d’abril passat prohibir les màquines de begudes ensucrades als restaurants de menjar ràpid.
- Investigació oberta Mossos rastreja el GPS del mòbil de Jonathan Andic per reconstruir els seus passos
- Festes Aquests són els regals de segona mà més sol·licitats pels catalans: una opció més sostenible que triomfa a Nadal
- COMUNITAT DE RECERCA El grup assenyalat pels abusos de Flecha a la UB anuncia que es dissol
- Tradicions amb encant El poble de Catalunya que té un pessebre vivent de més de 200 persones: dia, horari i entrades
- Tradició Els gitanos de la Mina reviuen el Nadal flamenc de Barcelona
