Sánchez i Iglesias busquen un acostament malgrat les desconfiances
Els líders del PSOE i Podem es reuneixen aquesta setmana per explorar un pacte que eviti eleccions
El partit morat vol que el socialista, que afronta la cita amb pessimisme, abandoni Ciutadans

tecnicomadrid33132062 gra092 madrid 11 03 2016 el secretario general
Pedro Sánchez i Pablo Iglesias es reuneixen de nou aquesta setmana, sense data fixada de moment, i les posicions de tots dos segueixen sent irreconciliables. Podem reclama als socialistes que abjurin del seu pacte amb Ciutadans i abordin un Govern de coalició en què el seu secretari general, sí o sí, hauria d'ocupar la vicepresidència. El líder del PSOE s'ha mostrat en alguna ocasió disposat a estudiar un Executiu d'aquestes característiques, però en la direcció del partit consideren que la proposta dels morats és molt difícil de portar a terme. L'aliança amb Albert Rivera es mantindrà passi el que passi, insisteixen a la cúpula socialista, i Iglesias ha de sumar-s'hi perquè si no estaria “beneficiant el PP”. Però al mateix temps l'entorn de Sánchez reconeix que el suport de Podem a la suma amb C’s és gairebé impossible. La seva aposta és que Iglesias accedeixi a abstenir-se en una hipotètica i nova investidura de Sánchez, després del fallit intent de fa 15 dies.
Les dues parts, no obstant, coincideixen que l'imminent trobada entre els seus líders no pot acabar en un altre desencís públic. “Si no preparem el terreny abans, la reunió no té sentit”, assenyala un membre de l'equip negociador del PSOE, que busca sondejar Podem per pactar els termes de la cita.
ELS EFECTES DE LA CRISI INTERNA
Però la crisi interna que viu la força que lidera Iglesias, que dimecres passat va cessar el secretari d'organització, Sergio Pascual, provoca que el PSOE abordi la reunió amb pessimisme. El cop de mà del secretari general és vist pels socialistes com un nou símptoma que Podem no vol pactar. El relat que fan és aquest: Pascual era un dirigent molt pròxim al número dos del partit morat, Íñigo Errejón, a qui retraten com més procliu a l'entesa, i amb la seva sortida el sector “més immobilista”, que identifiquen amb Iglesias, ha guanyat la batalla pel poder. Errejón ha sigut fins ara l'interlocutor amb el PSOE i els contactes amb el portaveu parlamentari, Antonio Hernando, eren fluids. “Ara ja no sabem si aquest fil continua sent vàlid”, expliquen en la comissió negociadora socialista.
La versió que dóna Podem és radicalment diferent. Les recents convulsions orgàniques no han canviat la posició respecte a l'acord amb el PSOE, argumenten fonts de la força morada, perquè les diferències no afecten tant els pactes per evitar eleccions com a l'organització i la identitat del partit. Ni tots els dirigents 'errejonistes' volen abstenir-se per permetre que governi Sánchez ni els 'pablistes' busquen eleccions. Amb el partit camí de dessagnar-se, l'últim interès de Podem resideix a concórrer a uns nous comicis. Menys encara quan, fins ara, les cinc campanyes electorals que han afrontat han sigut dirigides per Errejón. Seria incongruent que Iglesias, que tracta d'agafar el control total de l'organització, vulgui desencadenar una tornada a les urnes, on gran part del pes recauria en el seu número dos, que segueix conservant la secretaria política. “En la posició sobre les negociacions no hi ha diferències entre nosaltres”, mantenen des de les dues faccions.
CANVIAR EL FOCUS
Iglesias vol sortir de la trobada amb Sánchez amb un missatge positiu. Seriosament afectat per la crisi interna que viu Podem, el líder morat tracta de posar el focus en les negociacions. La seva intenció és traslladar a Sánchez la necessitat d'un Govern de coalició “a la valenciana”, en referència al pacte firmat entre el PSOE i Compromís, en què Ximo Puig va assumir la presidència de la Generalitat i la líder de la coalició d'esquerres, Mònica Oltra, la vicepresidència.
Notícies relacionadesEl líder de Podem, que sempre agraeix en públic a Oltra els seus consells sobre com afrontar la negociació, està disposat a discutir sobre el repartiment ministerial, però es nega a cedir en una vicepresidència que considera que li correspon perquè la diferència de vots el 20 de desembre entre el PSOE i el partit morat va ser de sols 300.000. Si segueix els suggeriments de la cap de Compromís, forçarà la negociació fins a l'últim moment i tractarà de treure rendiment de la pressió al calendari. El dia 3 de maig, si no hi ha president, les Corts quedaran dissoltes i es convocaran noves eleccions.
Els col·laboradors d'Iglesias desitgen que a la cita Sánchez sigui clar i traslladi si està disposat al Govern de coalició que li van proposar al gener, integrat pel PSOE, Podem, Compromís i IU. No obstant, temen que el secretari general socialista els derivi a la taula de negociacions amb C's per a “arrossegar-los” a una abstenció. Opinen, i en això fonts de l'entorn de Sánchez els donen la raó, que el PSOE ja està treballant en aquesta direcció, pressionant IU i Compromís perquè permetin la investidura. Insisteixen en què Iglesias no donarà el seu braç a tòrcer i que l'abstenció de Podem és impossible.
- Catalunya redueix la burocràcia per treballar als boscos
- Revolució en la mobilitat Els llums V16 permetran avisar dels incidents de trànsit en temps real
- El conflicte del Pròxim Orient La manifestació propalestina de BCN acaba en aldarulls
- Urbanisme Les obres a l’interior de l’estació de Sants desorienten els viatgers
- Compte enrere en el sector bancari El mercat augura que el BBVA es quedarà entre el 30% i el 50% en l’opa
- Estudiants L’agitador Vito Quiles fa una breu aparició a la UAB en un matí marcat per la tensió i les càrregues policials
- ART Aquesta és l’obra de Picasso que ha desaparegut en un viatge de Madrid a Granada per ser exposada: valorada en 600.000 euros
- Política Junts i el PSOE es van reunir dilluns després del ‘no’ d’Illa al referèndum
- Cribratge de càncer de mama El País Valencià no va trucar a 90.000 dones que s’haurien d’haver fet una mamografia el 2024
- INFORME Perfil de les addiccions: l’alcohol és la substància més consumida entre les dones, seguida de la cocaïna