EL DILEMA SOCIALISTA

Sánchez desafia els crítics i confia a segellar un acord amb Podem

El líder del PSOE veu possibilitats d'aconseguir el suport d'Iglesias i l'abstenció de C's

Els principals barons miren Díaz perquè sigui la candidata en unes noves eleccions

 

  / DAVID CASTRO

2
Es llegeix en minuts
Juan Ruiz Sierra
Juan Ruiz Sierra

Periodista

ver +

Pedro Sánchez creu que ja ha passat el pitjor. El seu nucli dur denuncia que dilluns passat, durant el tens comitè federal en què les federacions més importants del PSOE van reclamar un congrés com més aviat millor per rellevar la direcció, hi va haver un intent de maniobra perquè el secretari general dimitís, però que la "conspiració" va ser avortada perquè els barons crítics van percebre que no seria majoritària. O pel recolliment associat als dies nadalencs, o perquè diversos líders territorials han postergat la lluita a causa de la imatge de tancament orgànic que estan transmetent, o perquè dubten de la seva capacitat per reemplaçar el líder (les tres versions corren pel PSOE), la pressió ha disminuït. I Sánchez es considera vencedor del primer assalt. Tant, que els seus col·laboradors confien ara a segellar un acord amb Podem, partit que es reuneix aquest diumenge per abordar els possibles pactes.

"Les negociacions amb Podem aniran molt bé", assenyala un pròxim col·laborador del secretari general. Malgrat que els principals barons assegurin que l'únic camí és la repetició d'eleccions (amb maig i juny com a dates més probables), que aquests mateixos líders hagin imposat a Sánchez que només negociï amb Pablo Iglesias si renuncia al referèndum a Catalunya i que vulguin apartar-lo en el mínim temps possible, l'encara líder socialista confia en les seves possibilitats d'arribar a la Moncloa amb els seus 90 diputats, el pitjor resultat del PSOE en tot el període democràtic.

El sector díscol  recela de la negociació amb Podem i subratlla el perfil guanyador de la presidenta andalusa

EL PAPER DE RIVERA

Tal com ho veu l'entorn de Sánchez, la condició que Iglesias renegui del dret a decidir va ser una exigència de Susana Díaz, la presidenta d'Andalusia, cridada a substituir el secretari general, per "sabotejar" la negociació. Però l'actual cúpula socialista creu que tot i així hi pot haver acord amb la força lila. "Hi ha moltes propostes que ens uneixen, sobretot les socials", expliquen fonts de la direcció. L'exemple a seguir, continuen, és el de les Balears, on els socialistes governen gràcies a Podem i els econacionalistes de Més. No obstant, Sánchez i el seu nucli dur descarten una entesa amb l'independentisme català per aconseguir la investidura (el PSOE només sumaria 161 escons amb Podem i IU). En el seu lloc, aposten per l'abstenció dels 40 parlamentaris de Ciutadans. "A qui menys li interessa la repetició d'eleccions és a Albert Rivera", sostenen.

"A qui menys  "A qui menys li interessa la repetició de les eleccions és a Albert Rivera", sostenen en l'entorn del secretari general

Totes aquestes hipòtesis són titllades d'"irreals" pel sector crític, liderat per Díaz i integrat, entre altres, pel valencià Ximo Puig, el castellanomanxec Emiliano García-Page, l'asturià Javier Fernández i, amb més dubtes, l'extremeny Guillermo Fernández Vara. "Amb 90 diputats no es pot governar. Pots ser investit, però no governar. I menys amb Podem", sosté un dirigent andalús, que subratlla les dificultats que hi hauria per acordar la política econòmica i la territorial.

EL CANVI DE CARTELL

Notícies relacionades

Aquest sector, sobre el qual en principi s'inclinaria la balança orgànica (dels territoris importants, només Madrid i Catalunya recolzen Sánchez), creu que l'única sortida passa per altres eleccions amb un nou candidat. Per això volen un congrés amb celeritat, per evitar el risc que repeteixi el secretari general. Les mirades es dirigeixen a Díaz. Diversos barons diuen témer l'avanç de Podem si els comicis es repeteixen, però subratllen que la presidenta de la Junta ja va mostrar el seu perfil guanyador en les andaluses del març passat.

Mentrestant, Sánchez, a qui bona part del seu partit no vol com a líder, intenta ser president del Govern.