El PSOE diu 'no' a la investidura de Rajoy i presumeix de resultats
Sánchez es presenta a la reelecció com a secretari general sense cap rival aparent
La direcció socialista no descarta desbancar el PP però els barons rebutgen aquesta opció
tecnicomadrid32228525 madrid 21 12 2015 pedro sanchez presidi hoy la r
El PSOE ha llançat aquest dilluns quatre missatges rellevants: els socialistes votaran en contra de la investidura de Mariano Rajoy, no tanquen la porta a formar govern amb el suport de les forces d'esquerra i nacionalistes i independentistes (una possibilitat rebutjada pels barons més rellevants), treuen pit pel seu resultat i es preparen per a la reelecció com a líder de Pedro Sánchez, que ha tornat a resistir quan molts el donaven per amortitzat.
Davant un panorama com l'actual, on la suma dels 123 diputats del PP i els 90 del PSOE supera la majoria al Congrés, els socialistes reben pressions per col·laborar en la reelecció de Rajoy. Però no pensen bellugar-se. L'entorn de Sánchez assenyala que l'agre cara a cara amb el cap de l'Executiu (“Espanya es mereix un president decent i vostè no ho és”, li va dir el socialista) va desterrar aquesta possibilitat. “El PSOE votarà ‘no’ a Rajoy en la investidura”, ha repetit en tres ocasions el secretari d'Organització, César Luena, després de l'executiva del partit.
Luena ha descartat aturar-se en la posició del PSOE davant la hipòtesi que el PP sacrifiqui Rajoy i presenti un altre dirigent en nom de la governabilitat. Fonts de la direcció, però, han rebutjat un canvi de vot si es donés aquest cas.
POR DE NOVES ELECCIONS
I a partir d'aquí, res és clar. Els socialistes consideren “probable” la repetició d'eleccions, però també temen aquest escenari, perquè creuen que Podem i els seus satèl·lits, que van quedar a 1,5 punts, poden continuar creixent. Però també recelen d'un intent per part de Sánchez de ser investit, ja que necessitaria el suport de, com a mínim, els nou diputats d'ERC. Subratllant que la iniciativa correspon al PP com a partit més votat, Luena no ha rebutjat la suma amb l'esquerra i els nacionalistes, però s'ha mostrat més caut que el dia anterior. Si diumenge a la nit, amb el 48% dels vots escrutats, va dir que veia Sánchez de “president”, aquesta vegada ha assenyalat que el seu lloc era el lideratge “de l'oposició” i que el PSOE, en qualsevol cas, no negociaria amb la sobirania nacional, una referència als independentistes i a Podem, que ha posat com a condició a qualsevol investidura un referèndum a Catalunya.
El mateix candidat havia encoratjat diumenge la possibilitat d'arribar a la Moncloa amb aquesta frase: “Espanya vol esquerra i vol canviar”. Però els barons més importants han delimitat un terreny de joc en què aquesta opció queda fora. “No entrarem per aquí”,ha dit l'andalús Antonio Pradas, número tres del partit i mà dreta de la presidenta de la Junta, Susana Díaz. “Amb els que defensen la independència de Catalunya o l'autodeterminació, no anirem ni a la cantonada”, ha assenyalat el president extremeny, Guillermo Fernández Vara. El seu homòleg castellanomanxec, Emiliano García-Page, ha carregat contres “els pactes complexos”.
“HEM GUANYAT A LES ENQUESTES”
Notícies relacionadesLuena, mentrestant, ha tret pit dels 90 diputats. “El resultat és acceptable tenint en compte el nou escenari i els atacs que ha rebut el PSOE. El PP ens ha guanyat, però nosaltres hem guanyat en gairebé totes les enquestes”, ha dit el número dos. I és aquest desenllaç el que ha portat aquest dilluns el líder socialista a anunciar en l'executiva que es presentarà a la reelecció. El congrés del PSOE estava previst per al febrer, però el partit no vol que coincideixi amb les sessions d'investidura. Així que s'ha endarrerit fins a la primavera. I no s'entreveu que Sánchez tingui cap rival.
Els socialistes abordaran amb més calma el complex escenari post-20-D en el comitè federal de dissabte que ve.
- Trucs de cuina Jordi Cruz, xef: "Per pelar els ous durs fàcilment, només has d'afegir 12 g de sal i 25 ml de vinagre a l'aigua de cocció"
- Desviaments de trànsit Talls a Barcelona aquest diumenge per la Cursa d’El Corte Inglés: carrers afectats i canvis en 40 línies de bus
- Benestar i natura Descobreix el ‘dusking’, la moda que ve d’Holanda per obtenir calma gratis i cada dia
- Ben tornada a la jungla mediàtica
- Els nacionalistes guanyen a Gal·les i repeteixen victòria a Escòcia
