REVISTA DE PREMSA

Espies, Bárcenas, Blanco i el Papa, a les portades

La denúncia de l'espionatge de polítics a càrrec de detectius per encàrrec d'altres polítics a Barcelona agreuja les misèries de la corrupció

El Punt-Avui, 14-2-2013.

El Punt-Avui, 14-2-2013.

6
Es llegeix en minuts
XAVIER CAMPRECIÓS / Barcelona

L'escàndol de l'espionatge a polítics a càrrec de detectius privats i a compte d'altres polítics va prenent cos com un capítol més de la denúncia de la corrupció política alsdiarisdeMadridi, sobretot, deBarcelona.Obrela portada d'EL PERIODICOi la de La Vanguardia, i apareix a les primeres pàgines d'El Mundo i Ara.

Primícies sobre lacorrupciópolítica manen a El País ("El Ministeri d'ocupació i advocats laboralistes consideren il·legal la liquidació del PP aLuis Bárcenas") i El Mundo ("El fiscal demanarà que es jutgi l'exministreJosé Blanco per tràfic d'influències", titula sota dues fotos de l'exmatrimoniJesús Sepúlveda iAna Mato amb aquest peu de foto: "Tu al jutjat... i jo a l'escó"). La Razón revela dades de la investigació de la suposada comptabilitat B del PP i assenyala: "Els pèrits apunten que la lletra és de Bárcenas però no descarten que els papers es falsifiquessin". La Gaceta obre amb Urdangarin.  

Abc opta per tornar a obrir amb el Papa. El Punt-Avui, amb les noves retallades d'Artur Mas aCatalunya("El Govern continuarà la retallada als funcionaris"). I Ara amb el repte anticrisi euronord-americana per a aquest capitalisme financer de la globalització (Europa + Estats Units. Cap al mercat més gran del món").

Espionatge privat

"Espies.cat", titula EL PERIÓDICO sota l'avanttítol de CiU, PSC i PP se les tenen per les gravacions il·legals, per explicar les últimes noves --com que Método 3 tenia una detectiva.Elisenda Villena Barjau, per als encàrrecs delPSCque era germana d'una assessora legal d'aquest partit--, assumpte al qual dedica el tema del dia i l'editorial.

La Vanguardia ressalta en primera: "Polítics de diferents partits van ser espiats a Catalunya. La Policia investiga escoltes a dirigents i personalitats. Camacho va al jutge per la gravació de la seva cita amb l'exnòvia de Pujol fill. Zaragoza insisteix que no té res a veure amb cap seguiment il·legal".

Ara, al seu torn, diu en portada: "L'empresa contractada pel PSC te la seu davant La Camarga", el restaurant on es va espiarSánchez-Camachoi l'examant deJordi Pujol Ferrusola el 7 de juliol del 2010.

El Mundo calça la seva primera amb aquests titulars: "El micro que va contractarJosé Zaragoza va estar actiu durant un mes. Al restaurant on van gravar Victoria Alvarez i Camacho hi anaven altres líders del PP com l'avui ministreJorge Fernández". La informació interior recull el desmentiment de l'empresa de detectius: "Método 3 nega les punxades 'i, per descomptat' que duressin un mes".

I La Razón explica que Elisenda Villena "va ser detinguda per revelar secrets el mes de maig passat dins de l'Operació Pitiüsa, una trama dedicada a la comercialització de dades privades que es va saldar amb més de 150 arrestats a tot Espanya, funcionaris i treballadors de seguretat privada, que traficaven amb dades privades de tercers.

A Prim el van estrangular

D'altra banda, potser ja se sap o no, que la investigació apunta que el general Prim no va morir tirotejat, sinó que va ser estrangulat amb posterioritat. Aquí va la peça editorial (L'accent) d'El País sobre el tema, que il·lustra sobre l'essència de l'Estat i d'Espanya:

"Van estrangular Prim. Amb aquestes paraules, o amb altres de molt semblants, haurien d'haver titulat els diaris de l'època quan van informar sobre la mort delgeneral Juan Prim i Prats. No ho van fer, no ho van poder fer. Els van ocultar el que passava, els van donar pistes falses.

El 27 de desembre de 1870, Prim tornava a casa després d'acabar la seva feina al Congrés i, al carrer del Turco (l'actual Marqués de Cubas), van interrompre la marxa del seu cotxe, van sortir del no-res uns tipus armats i li van disparar. A partir d'aquell moment, tot va començar a enfosquir-se. No només per a Prim, també per a la ciutadania. Manava llavors el general Serrano al capdavant d'un Govern provisional i, des d'allà, es va anar intoxicant el personal amb notes enganyoses. Ha passat gairebé un segle i mig des que va tenir lloc l'atemptat i la Comissió Prim, formada per un grup d'investigadors, ha establert que al general el van rematar després dels trets. El minuciós estudi, realitzat sobre el cadàver momificat del general amb els instruments tecnològics més avançats, permet concloure que els solcs que han observat al coll són “compatibles amb una possible estrangulació a llaç”.

De la mateixa manera que els periodistes batallen amb els fets del present per explicar el que passa, la tasca de l'historiador és acostar-se amb el màxim rigor possible al que va passar en el passat. El que confirma aquesta troballa és la destresa amb què treballen determinats polítics. Se'ls acusa amb freqüència d'incompetents, però són mestres quan es tracta d'ocultar evidències. Van dir llavors que en el lloc de l'atemptat hi havia Guàrdia Civil i policia, i no va ser així. Van explicar que les ferides que li van ocasionar a Prim els trets no van ser mortals i que va morir, tres dies després, perquè no les hi van saber curar: també mentida.

A Prim el van estrangular. Va costar una fortuna contractar els diferents assassins a sou que l'esperaven per liquidar-lo fins per tres itineraris diferents. Del sumari de l'assassinat van desaparèixer milers de documents. No hi va haver judici. El segle XIX va ser temps d'intrigues, tripijocs, conspiracions, ocultacions, tergiversacions. Encara sort que res d'això passa ara".

Titulars de portada

El Mundo: "Tu al jutjat... i jo a l'escó. Ana Mato s'aferrava al seu escó del Congrés"; "El fiscal demanarà que es jutgi Blanco per tràfic d'influències"; "El micro que va contractar Zaragoza va estar actiu durant un mes"; "El Papa alerta que en el 'cos eclesial hi ha divisions i rivalitats".

El País: "Ocupació i laboralistes consideren il·legal la liquidació del PP a Bárcenas"; ""La divisió desfigura l'Església. Hem de superar les rivalitats'. El Papa demana unitat davant la seva marxa"; "Set imputats en el 'cas Gürtel' han regularitzat gairebé 10 milions d'euros"; "EUA i la UE acceleren el seu pla de lliure comerç davant la crisi".

Abc: "Zapatero va regularitzar cinc imputats de Gürtel"; "El Papa insisteix que va renunciar 'en llibertat pel bé de l'Església"; "El testaferro de Díaz Ferrán es va emportar dotze milions de Marsans".

La Razón: "Els pèrits apunten que la lletra és de Bárcenas, però no descarten que els papers es falsifiquessin"; "El Papa crida a la unitat"; "Només un 20% dels regidors tindran un sou fix mensual"; "Els universitaris exigeixen la dimissió de Tohil Delgado per no ser estudiant".

La Gaceta: "L'ombra d'Urdangarín"; "L'Audiència investigarà el vídeo de La Gaceta sobre Bolinaga"; "El Papa reafirma que renuncia 'en plena llibertat".

EL PERIÓDICO: "Espies.cat. La corrupció, principal arma llancívola de la política catalana"; "EUA i Europa negocien la zona de lliure comerç més gran del món"; "El Papa se'n va clamant contra les lluites de poder en el si de l'Església"; "La Generalitat retallarà una altra vegada el sou dels funcionaris".

La Vanguardia: "Polítics de diferents partits van ser espiats a Catalunya"; "El Papa demana una Església més unida"; "Fernández deixarà la CEOE si el fiscal demana la seva imputació"; "El Govern ajorna els comptes a l'espera de Brussel·les".

Notícies relacionades

Ara: “Europa + EUA, cap al mercat més gran del món”; “L'empresa contractada pel PSC te la seu davant La Camarga”; “El Govern vol retallar de nou una paga extra als funcionaris”.

El Punt-Avui: “El govern continuarà la retallada als funcionaris”; “Adéu públic amb missatge”; “Els EUA i la UE negociïn l'acord de comerç més gran del món”.