Última etapa d'un llarg procés judicial
El finançament d'Unió torna a judici avui amb el 'cas Pallerols'
El partit està acusat de rebre fons desviats de cursos de formació
El fiscal i la defensa dels sis imputats han buscat un pacte els últims mesos

Vicenç Gavaldà, a l’esquerra, el 2002,i Fidel Pallerols, a la dreta, el 2000. /
Tretze anys després que s'iniciés la investigació judicial pel presumptefrau de subvencions i el suposat finançament il·legal d'Unió Democràtica de Catalunya per part de l'empresariFidel Pallerols, avui està previst que sis persones, entre elles exalts càrrecs de la Generalitat i del partit democristià, s'asseguin al banc dels acusats en una sala de l'Audiència de Barcelona. L'organització que dirigeix JosepAntoni Duran Lleida també haurà de defensar-se, ja que el fiscal acusa el partit com a responsable a títol lucratiu, perquè, a parer seu, es va beneficiar de 197.384 euros desviats per Pallerols per cobrar material per a les seus democristianes i nòmines de personal. També apareix com a responsable civil subsidiari.
Aquests últims mesos, s'han produït contactes entre la fiscalia i les defenses perquè aquest procés judicial acabi amb una sentència de conformitat, en què els imputats reconeguessin determinades acusacions, se'ls rebaixés la pena i tornessin a les arques públiques els fons suposadament desviats. Avui se sabrà, doncs, si hi ha judici o no. Una vista que es prolongarà fins al mes d'abril (amb un total de 56 sessions) i per la qual passaran alts càrrecs d'Unió Democràtica, com el seu mateix líder i el diputat al Congrés Josep Sánchez Llibre.
El fiscal Fernando Rodríguez Rey reclama penes d'entre set i 11 anys de presó per a sis persones per diversos delictes, commalversació--alternativament ho qualifica com a frau de subvencions--,suborn i falsedat.Cinc eren militants d'Unió quan es va produir el suposat desviament de diners. Entre ells hi ha Vicenç Gavaldà, que va ser secretari d'organització del partit. I entre els exalts càrrecs de la Conselleria de Treball imputats hi figuren el germà d'aquest, Lluís Gavaldà, exdirector general d'Ocupació, i Dolors Llorens, exsubdirectora de la mateixa àrea. Tots dos eren els encarregats de tramitar les subvencions per als cursos de formació ocupacional. Se'ls ha d'afegir l'exmilitant Santiago Vallvé, el mateix Fidel Pallerols (la fiscalia també l'acusa de frau fiscal) i la seva dona, Mari Cruz Guerrero.
ACUSACIÓ INICIAL / La fiscalia exposa en el seu escrit d'acusació inicial que Pallerols i la seva dona desenvolupaven una «certa activitat política». El primer col·laborava de manera ocasional amb Unió i la segona n'era militant. Les subvencions que percebien les seves empreses es tramitaven a laConselleria de Treball i la direcció general d'Ocupació,«on els màxims càrrecs de direcció eren ocupats en aquelles dates per militants i responsables del mateix partit polític».
Aquesta situació «va donar lloc a una confluència d'interessos», segons el fiscal. L'empresari volia incrementar la seva activitat i els imports de les subvencions, i els acusats Vicenç Gavaldà i Vallvé «van veure l'oportunitat d'obtenir» d'aquestes ajudes una «via per sufragar despeses del mateix partit». El resultat va ser el desviament del 10% de l'import anual dels fons públics atorgats a Pallerols per a «fins aliens a les activitats formatives». Segons l'acusació, Vicenç Gavaldà «va ordir i va mediar» en els pactes relatius a les ajudes que rebia l'empresari.
¿COM HI IMPLICA UNIÓ EL FISCAL? / El fiscal Rodríguez Rey sosté que Unió és responsable civil subsidiari respecte a la indemnització que, en cas de condemna, hauria de pagar un dels imputats: Vicenç Gavaldà. Si l'acusat no desemborsa la part que li correspon (la quantitat que s'ha de retornar a les arques de la Generalitat puja a 595.972 euros), llavors ho hauria de fer la força política. Però, així mateix, l'acusació considera UDC responsable a títol lucratiu, ja que sosté que es va beneficiar de 197.384 euros desviats per Pallerols per comprar material d'oficina i d'informàtica per a les seus del partit i per pagar nòmines de persones que, suposadament, treballaven per a l'empresari i que, en realitat, ho feien per a l'organització democristiana.
- La futura gran plaça davant l’edifici Estel contraria els veïns
- Accés a la universitat ¿On es poden veure les notes de selectivitat 2025 a Catalunya a partir d’aquest dimecres? Consulta aquest cercador
- Motor El 2026 no podràs conduir el teu cotxe si no tens això: nous requisits de la DGT
- Oci Un home mort i diversos ferits greus durant la revetlla
- Revetlla a Catalunya Un bebè d'un mes i un home, ferits greus en una nit de Sant Joan amb un miler d'avisos als bombers
- Accés a la universitat ¿On es poden veure les notes de selectivitat 2025 a Catalunya a partir d’aquest dimecres? Consulta aquest cercador
- Previsió de la CNMV El Govern argumenta que la llei li permet demanar "exigències addicionals"
- El BBVA guanya un 2,54% a la borsa i el Sabadell s’anota mig punt
- Sector financer Entre l’alegria reprimida i el càlcul del pas següent
- CONTEXT Decidiran els accionistes