CONVIVÈNCIA LINGÜÍSTICA A LES INSTITUCIONS
El català, una altra vegada en el punt de mira del PP
El portaveu popular al Senat suggereix la supressió de l'ús de les llengües cooficials a la Cambra
El Govern acusa els conservadors d'"insensibilitat i falta de respecte" cap a la pluralitat lingüística

Auriculars per a la traducció simultània, al Senat. /
¿Globus sonda o amenaça real? El PP ha tornat a enervar els partits catalans amb la recurrent arma llancívola de la llengua. El portaveu del grup popular al Senat, el gallecJosé Manuel Barreiro, va suggerir ahir, dijous, lapossibilitat d'eliminar l'ús dels idiomes cooficials a laCambra alta, l'única institució de l'Estat on es permet utilitzar el català, l'eusquera i el gallec. Immediatament després, les forces polítiques catalanes van censurar la idea, que va ser llançada a preguntes explícites de periodistes en un programa de Telemadrid. La direcció del PP va haver de matisar hores més tard que la proposta de Barreiro no ha estat debatuda en el si del grup i que, en tot cas, revisar el reglament lingüístic del Senat "no és una prioritat" per als conservadors, una puntualització que no tanca la porta que es pugui portar a terme en un futur.
Barreiro va reiterar l'oposició del PP que "l'eusquera, el gallec, el català i el valencià" es puguin utilitzar en els plens del Senat per debatre les mocions, quan tots els parlamentaris comparteixen un idioma, el castellà, i va recordar que aquestes llengües ja es poden utilitzar a la Comissió General de Comunitats Autònomes, l'àmbit adequat per a això, segons el seu parer. El canvi de reglament es va produir el gener del 2011 i va comptar amb el vot favorable del PSOE i el rebuig dels populars. "La meva opinió, com galaicoparlant, és que ha estat una mesura equivocada", va afirmar el portaveu, que va acusar els impulsors d'"hipocresia" per no haver ampliat l'ús d'aquests idiomes als debats amb el Govern, a les preguntes i interpel·lacions al president i els ministres, per evitar, en la seva opinió, la foto "a Europa".
Insensibilitat
El portaveu de l'Executiu català,Francesc Homs, ha acusat el PP d'"insensibilitat i falta de respecte" envers la llengua catalana. "La proposta demostra una falta de respecte per l'ordenament jurídic que tantes vegades citen. És de lamentar la insensibilitat que determinats dirigents tenen envers la llengua catalana, és molt trist", ha assegurat a COM Ràdio.
Notícies relacionadesEls partits catalans ja van criticar ahir, dijous, les paraules de Barreiro. El senador de CiU Jordi Vilajoana les va considerar un "greu error i una línia vermella que no es pot traspassar". L'expresident Montilla, ara senador pel PSC, també es va mostrar radicalment contrari a aquesta possibilitat, la discussió del qual ni es planteja acceptar. "Que el català es parli en el debat de les mocions del ple del Senat va significar un gran avanç que va costar molt aconseguir", va recordar. Molt més contundent va ser el senador d'ICV Joan Saura, que va titllar la posició del PP de "digna del franquisme sociològic". El president d'ERC, Oriol Junqueras, ho va considerar un motiu més per demanar la independència.
L'ofensiva del PP contra les llengües cooficials apareix i desapareix com el Guadiana. En la legislatura passada, els populars van posar el crit al cel quan l'expresident de la Generalitat José Montilla va utilitzar el català per defensar l'Estatut i l'aleshores vicepresident del Govern Manuel Chaves va haver d'utilitzar un auricular per entendre les paraules del seu company de files. El PP va argumentar llavors, i Barreiro ho va tornar a repetir ahir, que, en un context de crisi econòmica no és acceptable assumir el cost del sistema de traducció a la Cambra alta.
- La futura gran plaça davant l’edifici Estel contraria els veïns
- Accés a la universitat ¿On es poden veure les notes de selectivitat 2025 a Catalunya a partir d’aquest dimecres? Consulta aquest cercador
- Motor El 2026 no podràs conduir el teu cotxe si no tens això: nous requisits de la DGT
- Revetlla a Catalunya Un bebè d'un mes i un home, ferits greus en una nit de Sant Joan amb un miler d'avisos als bombers
- Oci Un home mort i diversos ferits greus durant la revetlla
- Accés a la universitat ¿On es poden veure les notes de selectivitat 2025 a Catalunya a partir d’aquest dimecres? Consulta aquest cercador
- Previsió de la CNMV El Govern argumenta que la llei li permet demanar "exigències addicionals"
- El BBVA guanya un 2,54% a la borsa i el Sabadell s’anota mig punt
- Sector financer Entre l’alegria reprimida i el càlcul del pas següent
- CONTEXT Decidiran els accionistes