DELIMITACIÓ DEL PAPER DE TERCERS EN ELS PROCESSOS PENALS
El Suprem ajuda Ibarretxe a no ser acusat al tancar el 'cas Botín'
El tribunal estableix que no es pot jutjar a ningú només amb l'acció popular
Amb aquesta doctrina clausura el procés al president del Banco Santander
Marcant el pas. El ple de la sala penal del Tribunal Suprem va decidir ahir, per nou vots a cinc, eliminar el pas pel banc dels acusats a l'establir que aquests només poden ser jutjats si ho demana el fiscal o el perjudicat, però no quan ho reclami un particular. Aquesta doctrina va tancar el cas Botín i es podrà aplicar al lehendakari, Juan José Ibarretxe, que està acusat de desobediència per parlar amb Batasuna.
L'Audiència Nacional va decidir el 2006 arxivar el procés que se seguia contra el president del Banco Santander, Emilio Botín, per les cessions de crèdit, un producte financer que va facilitar que alguns clients incomplissin les seves obligacions fiscals. Aquesta seu judicial va establir que no es podia jutjar el banquer perquè el fiscal i l'Advocacia de l'Estat van descartar que s'hagués comès cap delicte. Aquesta opinió no era compartida per l'acusació particular, que va mantenir viu el procés durant gairebé 12 anys.
Precisament, l'acció popular va portar aquest assumpte al Tribunal Suprem, que examinava per primera vegada la reforma de la llei que estableix que el dret a asseure al banc un acusat correspon al fiscal i a l'acusació particular. Fins ara, alguns tribunals havien fet una interpretació extensiva d'aquesta norma al reconèixer aquest dret a l'acció popular.
ELS INTERESSOS
No obstant, segons el Tribunal Suprem aquesta interpretació és errònia, ja que si el legislador hagués volgut equiparar aquestes figures ho hauria fet en la reforma de la llei. Per l'alt tribunal, només el ministeri públic, que representa l'interès social, i l'acusació particular, que defensa el seu interès propi, estan legitimats per jutjar un acusat. L'alt tribunal nega aquest dret a l'acció popular si el defensor de la legalitat (el fiscal) i el perjudicat no veuen motius per actuar penalment.
Aquesta doctrina alleuja la situació del lehendakari i dels dirigents socialistes Patxi López i Rodolfo Ares, que seran jutjats pel fet d'haver parlat amb Batasuna. El Fòrum Ermua i Dignitat i Justícia són les accions populars que mantenen l'acusació. El fiscal no hi veu delicte i l'Advocacia de l'Estat no s'ha personat en aquest procés.
LES CONSEQÜÈNCIES
Notícies relacionadesFonts de l'alt tribunal han assegurat que el Tribunal Superior de Justícia del País Basc (TSJPB), presidit per Fernando Ruiz Piñeiro, està obligat a complir aquesta doctrina si no vol ser perseguit per prevaricació per una resolució injusta.
Aquestes fonts van recordar que el TSJPB ja no va considerar en el seu moment la decisió del Suprem d'arxivar un procés al president del Govern, José Luis Rodríguez Zapatero, per parlar amb Batasuna. "Ara no ho poden fer, perquè la seva decisió serà revisada pel Tribunal Suprem, que imposarà la seva doctrina", afirmen. Si el TSJPB manté la seva postura, és possible que el PNB es querelli. La demanda seria resolta per l'alt tribunal.
- SECTOR IMMOBILIARI Fons i promotores preparen la venda de més de 30.000 vivendes de lloguer a Espanya per 5.000 milions d’euros
- València Antonio Tejero, ingressat en estat greu en un hospital de València
- Assetjament escolar Els Mossos investiguen el suïcidi d’un menor a Lleida que va denunciar ‘bullying’
- Fons i promotores preparen la venda de més de 30.000 habitatges de lloguer
- Elisenda Alamany: "BCN ha de rehabilitar els habitatges; si no, ho faran els fons d’inversió"
- Relació en fase crítica Montero crida a «intensificar el diàleg» amb Junts després de la seva amenaça sense al·ludir a una reunió de Sánchez amb Puigdemont
- Okupació Un propietari recupera la seva vivenda a la platja en una distracció dels ocupes
- Presentació a Alstom El primer dels 10 trens llançadora de Ferrocarrils de la Generalitat a l’aeroport comença les proves
- Emergències Més de 100 persones participen en un simulacre d'accident de tren al túnel de Viladordis de Manresa
- Fires de Girona Fires de Girona | Agenda del dissabte 25 d'octubre
