Trastorns institucionals
Quan s’acumula un excés de novetats en discòrdia, els sistemes democràtics tenen més risc de trastorn institucional. Per exemple: un fiscal general al banc dels acusats, Puigdemont palanquejant des de Waterloo, Santos Cerdán a la presó, la publicació de les memòries del Rei Emèrit a França, Mazón entre dues aigües: peça a peça, el tauler és una mica convuls. Entre les tenebres surt la "kale borroka" als campus universitaris.
Es farà el mig segle des de l’inici de la transició democràtica. Els antisistema i el sanchisme diuen ara que la democràcia va arribar a Espanya de la mà de l’esquerra. No va ser així: va arribar de la mà del perdó. Tampoc no hi va haver un pacte d’oblit, sinó de reconciliació. Des d’aleshores, les patologies de la memòria han aconseguit guanyar territori i vet aquí els mems, l’infantilisme polític i l’avantatge dels extrems.
Desplegament de desmemoria
La commemoració a la vista té tot l’aspecte de ser una exhibició de desmemòria. El GPS dels sistemes institucionals no funciona del tot bé, més enllà de la desfilada de murris, bufons i carteristes que ronden per la vida pública. És com si la politització del sistema institucional tingués per objectiu regalar el vot juvenil a la dreta de la dreta i a l’esquerra de l’esquerra. En el llenguatge de l’enginyeria es parla de fatiga de materials: els materials sotmesos a càrregues dinàmiques cícliques es trenquen més que sota càrregues estàtiques. Ha passat molt de temps des que un governant del PSOE digués que a Espanya se li havien trencat les costures. Amb Pedro Sánchez el trencament no és per creixement sinó per confusió. La qüestió és si això pot dur-nos a una fractura.
Hi ha més desgovern que govern quan es parla tant d’eleccions anticipades. El xoc entre el poder executiu i el judicial no és un passatemps de jutges a punt de jubilar-se i estadistes a mitja pensió. Més aviat és fatiga de materials, lideratges sense arrels, periodisme esbiaixat i una incúria de l’opinió pública. Amb tant de trastorn, el sistema institucional perd poder d’exemplaritat. El gran Cánovas advertia sobre el risc de fer la política d’exigir-ho tot o trencar les cartes, perquè la política és la manera de viure junts, i per això fan falta una sèrie de transaccions constants "que arribin des de dalt a baix". És el cas de la política exterior: ningú no s’ha esforçat tant com Sánchez –amb l’ajuda de Rodríguez Zapatero– perquè no es doni aquest consens entre el PP i el PSOE.
A Pedro Sánchez li van fallant els aliats parlamentaris –Junts, per exemple– i la facció Sumar del seu govern. És un equilibrisme que poques vegades acaba bé, per més que es faci por amb l’amenaça de trumpisme, Vox o Milei. Els extrems d’ineptitud es paguen a les urnes. El bon governant és el que intueix el que després diran les enquestes i no el que administra segons el que diguin les enquestes –en especial, les del CIS–. Sobretot, governar requereix gent honesta perquè ja se sap que la corrupció sempre demana complicitat.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
