La revolució pendent dels habitatges

1
Es llegeix en minuts
La revolució pendent dels habitatges

MANU MITRU

Com si es tractés de plaques tectòniques en moviment permanent, els estils de vida es renoven i estem així, amb una societat que vira a poc a poc el seu model de família cap a noves llars unipersonals o de grups sense llaços familiars que comparteixen espai amb serveis comuns. Els nous pisos socials es planegen amb diferent planta depenent de si són per a sèniors o famílies joves, amb més o menys habitacions i distribució i accessibilitat dels espais. Les remodelacions, d’altra banda, tenen en compte els minipisos per a una demanda específica i temporal d’usos, per a etapes vitals.

Allò del pis per a tota la vida ha quedat superat per la vivenda per a cada moment i necessitat, però l’evolució de l’estil de vida conflueix amb l’encariment desmesurat del metre quadrat i la pressió de la demanda sobre determinats barris, que també empeny la població a barris i ciutats fins aleshores fora del seu radar: si no aconseguim ajustar oferta i demanda en aquest equilibri ara impossible, els nous hàbits residencials no seran els que una societat madura es mereix, sinó els únics als quals pot aspirar. Viure tot sol o en companyia és un dret que hauria de ser d’accés raonable, no un luxe o excepcionalitat reservada a uns quants.

Notícies relacionades

Si als canvis de tendències culturals i preus també hi afegim les demandes d’eficiència energètica que han d’atendre els pisos davant l’augment de temperatures, l’equació de la vivenda arriba a una complexitat sense precedents.

Països d’arreu del món estan immersos en el debat sobre com s’ha d’adaptar el seu planejament urbanístic i el disseny de les seves cases a l’escalfament global sense perjudicar més el medi ambient ara que la vida sense aire condicionat ja sembla una utopia. Des del Regne Unit fins al Japó passant per Finlàndia, les onades de calor d’aquest estiu han apressat l’acció. L’adaptació al clima passa per més educació i consells a la població, però els edificis s’han d’habilitar per a la nova normalitat.

Temes:

Vacances Calor