Ras i curt
L’AVE, una ratera que asfixia Adif

Un tren de Ouigo en la estación de Chamartín-Clara Campoamor, el pasado día 2. /
Adif i Ouigo intensifiquen el seu enfrontament pel caos ferroviari enquistat a l’Espanya de l’alta velocitat. El gestor públic d’infraestructures culpa l’operadora privada de l’últim episodi que va interrompre el trànsit entre Madrid i Andalusia durant més de 15 hores. Un tren de l’empresa immobilitzat per una avaria va bloquejar la circulació, es va convertir en una ratera per a la resta de combois i va saturar la catenària, segons Adif. Ouigo rebutja aquest relat i acusa Adif de tenir infraestructures incapaces de suportar una parada temporal d’un tren.
Les desqualificacions mútues, desafortunades i estèrils, fan un flac favor al servei ferroviari i als usuaris, desesperats pels retards i les cancel·lacions. En comptes de dedicar-se a col·laborar i buscar solucions, eludeixen el problema de fons, multipliquen la desinformació i augmenten la polarització, al donar ales als polítics que utilitzen el tren com a dard electoral. La vicepresidenta primera del Govern i candidata socialista a la Junta d’Andalusia, María Jesús Montero, n’és un bon exemple i, amb una intenció política indissimulada, ataca Ouigo per un suposat "sabotatge".
Notícies relacionadesEl sistema ferroviari espanyol, estratègic per a l’economia i per a la mobilitat de la població, mereix una investigació profunda de l’ocorregut que permeti respondre als múltiples interrogants que encara estan oberts. ¿El material rodador va desencadenar el caos o va ser l’estat de les infraestructures? ¿És inevitable que múltiples trens s’aturin alhora en un tram tan curt i s’amunteguin a les vies? ¿La catenària estava preparada per atendre la demanda elèctrica de tots aquests combois detinguts? ¿L’atenció a uns usuaris, que desconfien cada vegada més del sistema ferroviari espanyol, va ser ràpida i suficient?
Abans de parlar de sabotatge, és urgent esbrinar el que va passar, retre comptes i revisar els protocols per prevenir crisis futures. A més, cal fer una reflexió sobre el gestor del sistema ferroviari, asfixiat per les incidències, i sobre l’estat de les infraestructures.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.