Ras i curt

1
Es llegeix en minuts
Carlota Masó, la mejor nota de Girona junto con su amiga Martina.

Carlota Masó, la mejor nota de Girona junto con su amiga Martina. / Marc Martí

Els joves estan sobrecarregats d’etiquetes a l’Espanya del segle XXI, sobretot per part dels que els precedeixen en l’escala demogràfica. Enganxats a les pantalles, individualistes, menys compromesos del que haurien d’estar-ho amb la seva vida laboral, inapetents davant la política, tot i que amb una inclinació més gran pels partits conservadors i d’extrema dreta... La llista de prejudicis és infinita i s’equivoquen els que hi recorren per generalitzar i perpetuar uns estereotips negatius que no sempre es corresponen amb la realitat ni poden utilitzar-se per definir una generació sencera. Persistir en l’error, a més, té conseqüències si els joves fan seu aquest discurs fins al punt que llasti la seva autoestima i freni el seu desenvolupament personal, professional i social.

Notícies relacionades

Canviar aquesta mirada pejorativa cap als joves i donar més visibilitat als exemples prometedors és responsabilitat de tots. En aquesta direcció s’emmarca la identificació dels alumnes que han aconseguit les millors notes en les proves d’accés a la universitat. Les qualificacions més altes revelades ahir en els exàmens de Catalunya donen motius per a l’esperança. Tres dones, una estudiant d’un institut públic i dues d’escoles de l’Opus, van aconseguir el 9,9. Berta García, Catalina Goytisolo i Raquel Giménez tenen altura de mires, tot i que difereixen sobre cap a on encaminar les seves carreres. Una vol cursar Enginyeria Biomèdica; una altra, Educació en Anglès i Filologia Hispànica, i la tercera, Comunicació Audiovisual.

La radiografia de les seves vides, explicada per Helena López, és edificant i demostra que tres dones poden ser les millors, que les carreres tecnològiques ja fa molt que van deixar de ser només cosa d’homes i que l’educació no és una professió de què fugin els joves. Extrapolar aquests èxits a tota la seva generació és igual de miop que castigar tots els joves, però ressaltar el seu exemple convida a l’optimisme i afavoreix el diàleg intergeneracional que tota societat necessita per avançar.

Temes:

Selectivitat