Viatges
Conformistes i submisos

Anem directes cap al període vacacional, uns mesos en els quals, qui més qui menys planeja un viatge, una escapada en família i agafa un vol que probablement patirà un retard ja assumit per endavant. El 2023 a Espanya es van traslladar amb avió 22 milions de persones durant l’estiu. En aquesta època viatjar amb avió resulta una aventura que cal emprendre amb el predisposat conformisme que, d’un temps ençà, s’ha apoderat dels usuaris. Cada estiu soc víctima d’enutjosos retards i testimoni del conformisme amb què tots nosaltres acceptem el contratemps de no sortir a l’hora contractada. És comprensible que un vol es retardi per qüestions tècniques –concepte aquest que engloba tantes interpretacions que no deixa espai a la protesta–, per inclemències del temps, que modificaran la trajectòria o l’horari, per incidents socials com les gastades vagues franceses, amb l’habitual retard en l’aterratge de l’avió que hem d’agafar.
Són moltes les ocasions en què no hi ha cap explicació i, tot i això, tampoc ningú s’atreveix a protestar. Tinc la teoria que en casos com aquests disposar d’un mòbil entre mans ens ajuda a evadir-nos i a dispersar la nostra ment el temps que faci falta. I és que el conformisme s’ha apoderat de nosaltres. Tenim la tendència d’acceptar les normes, en aquest cas les adversitats, i fins i tot les idees. De vegades, per evitar el conflicte acceptem contratemps emparant-nos amb el grup que, igual com nosaltres, accepta l’adversitat d’esperar sense gairebé dir ni mu. Només quan la situació es converteix en insuportable i salta algú que decideix protestar, es genera la mobilització que s’hauria d’haver originat molt abans.
Fa uns dies agafava el vaixell de Barcelona a Eivissa. Va sortir amb més d’una hora de retard. Ningú va dir res, ningú va preguntar res, ningú es va atrevir a protestar. Tots ens hem tornat uns usuaris conformistes i submisos, als que sembla no importar-nos massa que ens modifiquin la vida sense més ni més. Això sí, amb un mòbil entre mans la cosa és més lleugera.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.