Licors
Fundador, antic i modern

La bodega de Valdespino, en Jerez de la Frontera. /
El meu pare era de conyac. En aquells anys tot era conyac tot i que estaven equivocats. El meu pare bevia brandi perquè li agradaven els fets a Andalusia i no a la regió francesa de Cognac, que és on els fan. El conyac és només un tipus de brandi. Doncs el meu pare bevia brandi fins al dia en què vaig néixer. El part no va ser fàcil. Vaig sortir amb fòrceps i, allà mateix a la sala de parts, va prometre que si tot sortia bé no tornaria a tastar una copa de brandi. I això va fer fins al dia que vaig complir 18 anys. A la meva festa, i de forma solemne, va anunciar a tothom que 18 anys eren suficients i que tornava al brandi. I això va fer amb molta salut.
Recordava aquestes vaguetats de la vida, però que construeixen el teu relat, a la caseta de Fundador a la Feria de Jerez. L’esdeveniment passa per ser el millor d’Andalusia, però només aquest comentari ja pot rebre crítiques i retrets, davant les de Sevilla o el mateix Rocío, o les centenars de fires que es fan a la comunitat andalusa. La de Jerez té les dimensions perfectes per ser manejable i divertida. I oberta. Això és el que em recordava María Eugenia Herrera, directora d’Enoturisme del Grupo Emperador, propietària de Fundador i Terry, entre d’altres. "A Jerez no fa falta venir amb la invitació personal d’una caseta o ser amic d’algú. Aquí tothom és benvingut".
És clar que si la invitació, en aquest cas, ve d’Ángel Piña, l’home de Fundador a la terra, les coses són més senzilles. La seva obsessió en aquests moments com a directiu és que el seu brandi es converteixi en jove i contemporani. L’objectiu és envejable. Només ser perseverant el pot conduir a l’èxit. Però, per endavant, cal reconèixer que no ho té fàcil. És una qüestió de memòria i de canvis generacionals. La marca que ell representa té relats diferents segons edats. Als de la meva edat ens trasllada a la infantesa i això sembla antic. Podríem dir vintage, que sonaria millor, tot i que també al temps quan Mecano se n’anava a Nova York "con la botella de Fundador". Els de 40 anys, d’altra banda, no en tenen una idea tan fonamentada. Ni tan sols van veure els dibuixos de Don Pedrito, ni van sentir aquell "està com mai", amb referència al llavors conyac. Els més joves, és cert, sense referències marcades, podrien tenir una predisposició més gran al producte, que, d’altra banda, té una enorme qualitat.
Notícies relacionadesSe n’han encarregat en els últims anys els estrategs de la marca. En aquests moments, Fundador és un brandi amb 150 anys d’història, amb el reconeixement de ser el primer, d’aquí ve el seu nom, que comercialitza ampolles de 12, 15, 18 i 30 anys, que té una altra línia sense tanta reserva i que busca enlluernar el món de la cocteleria i els joves amb barreges refrescants com són soda d’aranja, suc de llima o ginger beer.
La jovialitat amb la qual Ángel Piña parla de Fundador és contagiosa. És el seu millor publicista. Tots saben que no és fàcil, però la determinació existeix. I és evident que explicar la història que hi ha darrere de cada un dels nèctars que conté una ampolla convenç. L’envejable tasca de connectar la tradició amb el present i amb el futur.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.