Quan la marca Trump està en venda

Donald Trump ja era ric abans d’arribar a la Casa Blanca, tant ara com en el seu primer mandat, i no necessita més diners. Aquest és el fal·laç argument a què s’acull el president dels Estats Units per justificar la ingent monetització que ell i la seva família han realitzat durant els primers mesos de l’any a la Casa Blanca. Llançament de noves criptomonedes, obertura de clubs privats a Washington DC, documentals milionaris sobre la vida de Melania, firma d’acords immobiliaris internacionals encapçalats pels seus fills als països del golf Pèrsic i acceptació de regals de luxe, com un avió presidencial que després conservarà per a ús particular entregat per Qatar i valorat en 400 milions de dòlars. ¿Qui en dona més? No és estrany que Bloomberg estimi que el patrimoni personal de Trump se situa ara en 5.400 milions de dòlars, el doble del que tenia en els primers dies de la campanya per a la seva reelecció.
La política de titulars tan frenètica que practica el republicà contribueix que els seus negocis siguin objecte d’un escrutini molt més lleuger del que hauria de ser, tot i que ja comencen a sorgir les primeres veus que, de manera tímida, qüestionen la seva manera d’operar, per molt legal que pugui resultar. És lògic que així sigui. Els interessos polítics, econòmics i particulars del president s’encavalquen cada vegada més amb la marca Trump en venda constant. Que els negocis estiguin gestionats pels seus fills, i no per ell, no impedeix que Trump sigui un beneficiari indirecte de l’enriquiment de la família, de la mateixa manera que resulta pueril creure que els donants que entreguen regals no esperen tractes de favor per part de l’Administració republicana.
La poca contestació política i social que aquestes pràctiques reben als EUA fa pensar. ¿Deu ser que aquests comportaments que també es produïen en altres presidències, tot i que potser amb menys transparència, i que eren molt criticats han deixat d’importar? ¿O és que mai van importar de veritat.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.