Gat adoptiu

Un sistema ferroviari amb peus de fang

1
Es llegeix en minuts
Usuarios de rodalies después del apagón, esperas de más de 2 horas en la estación de Plaza Catalunya.

Usuarios de rodalies después del apagón, esperas de más de 2 horas en la estación de Plaza Catalunya. / MANU MITRU

Si vostè resideix a Parla o Vilanova i ha d’utilitzar cada dia Rodalies per anar a treballar o a estudiar, és possible que aquest dilluns al matí s’hagi vist reflectit al mirall esbossant un lleuger somriure a l’escoltar els problemes que acumulaven les línies d’alta velocitat entre el sud de la península i Madrid. I hagi creuat els dits, és clar. No en va, sap per experiència que agafar un Rodalies a Parla o un Rodalies a Vilanova per desplaçar-se a Madrid o a Barcelona és una loteria. O un sorteig a cara o creu en el qual gairebé sempre surt creu.

Rodalies ha sigut històricament l’aneguet lleig de la xarxa ferroviària espanyola. El Consorci Regional de Transports de Madrid va reportar un total de 1.014 incidències a la xarxa l’any passat, una xifra similar a les sofertes a Rodalies: més de tres avaries al dia. El problema és que la falta de fiabilitat dels trens de proximitat no només no s’ha resolt, sinó que ha contagiat la xarxa d’alta velocitat, on han augmentat significativament els contratemps i els retards. En la línia Madrid-Barcelona, per exemple, les incidències s’havien incrementat un 72% sols fins a l’octubre del 2024.

Notícies relacionades

El col·lapse del servei entre Andalusia i Madrid aquest cap de setmana pel robatori de cable de coure seria una anècdota desafortunada si no plogués sobre mullat. La saturació de la xarxa o l’insuficient manteniment llasta la història d’èxit que és l’alta velocitat espanyola. La liberalització del mercat ha disparat el trànsit un 60%, especialment als corredors que connecten la capital amb Barcelona, València i Sevilla. Els ciutadans estan donant exemple i aposten pel transport públic, per la qual cosa l’Administració ha d’assegurar un servei eficaç i confiable.

Les xifres oficials parlen de 24.000 milions d’inversió a la xarxa ferroviària fins al 2026. Només falta que l’execució pressupostària no es quedi a anys llum d’aquesta promesa, com sol passar, i que el robatori de 300 metres de cable de coure no sigui suficient per enfonsar un sistema que sembla tenir els peus de fang.