Article de Carlos Blanco Opinió Basada en interpretacions i judicis de l’autor sobre fets, dades i esdeveniments.

La llei de ‘start-ups’: una llei positiva per a tothom

La nova llei ens equiparà amb els principals països europeus en el sector tecnològic i és un primer pas positiu per empatar-nos amb Europa

3
Es llegeix en minuts
start-ups

start-ups

Després de molts anys de reivindicació per part de l’ecosistema de ‘start-ups’ i inversors sembla que per fi tindrem una llei que reguli tota l’activitat de l’ecosistema digital, les conegudes com ‘start-ups’. És una cosa que es va començar a negociar en l’etapa del PP amb Álvaro Nadal al capdavant, però ha sigut el PSOE amb Paco Polo, Nadia Calviño i Carme Artigas qui l’ha impulsat amb el suport de diferents associacions del sector com ADigital, SpainCap, Tech Barcelona i moltes d’altres. Crec que ha sigut molt positiu que ens hagin consultat i hem pogut opinar per poder crear una llei positiva per a tothom. Des de les diferents associacions ens hem reunit amb diferents partits polítics per demanar el suport massiu en l’aprovació de la llei. Ha sigut clau el paper de Nadia Calviño, ja que el seu rol és superior a altres Governs previs i ha permès més concessions del «retallador» Ministeri d’Hisenda.

Com a aspecte més positiu destacaria que la nova llei ens equiparà amb els principals països europeus en el sector tecnològic i és un primer pas positiu per empatar-nos amb Europa. Tot i que personalment hauria aprofitat l’oportunitat per atraure emprenedors i inversors europeus perquè creïn les seves empreses i vehicles a Espanya, amb una fiscalitat i legislació millor a la de la resta d’Europa. Crec que hem perdut una oportunitat d’incentivar l’economia digital a través d’una bonificació en la contractació d’empleats durant les etapes inicials.

El que més m’agrada és la nova regulació de les ‘stock options’, tot i que caldrà veure el redactat final, ja que la llei actual feia impossible l’ús d’aquests incentius per atraure talent dins de les ‘start-ups’ espanyoles. Les empreses digitals utilitzem les ‘phantom shares’, un mecanisme que provoca que la tributació en cas de vendre l’empresa sigui com a rendiments del treball en lloc de beneficis empresarials amb el doble d’impostos. L’important és que ningú tributi fins que no hi hagi un èxit econòmic i que si la ‘start-up’ fa fallida no provoqui contingències fiscals als qui tinguessin ‘stock options’.

Molt important, les millores fiscals per a inversors, en especial els gestors de fons de capital risc, que tindrem una fiscalitat similar a la de la resta de ‘Venture capitals’ (VC) europeus tributant per beneficis en lloc de rendiments del treball. Mariya Gabriel, comissària europea d’innovació, ja va comentar el 2021 que li agradaria aconseguir una harmonització fiscal per a emprenedors i fons de VC europeus.

Notícies relacionades

Em sembla poc rellevant, tot i que crec que provocarà queixes d’altres sectors professionals, la rebaixa fiscal de l’impost de societats al 15%. La realitat és que més del 95% de les ‘start-ups’ no són rendibles en els seus primers anys, així que l’impacte fiscal d’aquesta mesura per a mi serà molt baix tot i que segur que li faran molt ressò. Crec que Hisenda «ens l’ha colat» ja que tindrem menys bonificacions fiscals acumulades quan siguem rendibles.

En els esborranys inicials vam advertir d’una mala definició dels emprenedors en sèrie, a qui només se’ls permetia tenir la consideració de ‘start-up’ a les seves primeres dues o tres empreses, i al final sembla que en seran quatre, cosa que no considero correcta. Entenia l’explicació del Ministeri d’Economia que volia evitar que «empreses de consultoria i serveis» miressin de colar-se com a ‘start-up’ i que anessin creant successives empreses per pagar menys impostos. Jo crec que això s’ha de solucionar amb uns bons filtres de què és una ‘start-up’ i què no ho és. Hi ha prou entitats governamentals, com Enisa, que estan qualificades per a això sense ser tan durs amb la regulació. No només Enisa hauria d’estar autoritzat per decidir què és una ‘start-up’, en un país amb múltiples autonomies que aposten per la innovació hauria sigut bo també que Acció, XesGalicia o l’Institut Valencià de Finances (IVF ) poguessin ser també partícips d’aquest procés.