Gàrgoles | Article de Josep Maria Fonalleras Opinió Basada en interpretacions i judicis de l’autor sobre fets, dades i esdeveniments.

Les portes de Plensa

No puc renegar del que vaig escriure sobre l’artista, però ara soc incapaç de l’elogi. Em decanto cap al blasme i el vituperi

1
Es llegeix en minuts

De vegades, amb determinats artistes, ens passa el mateix que a sant Pau quan va caure del cavall. Ho veiem tot diferent, després d’una il·luminació. Vivíem subjugats per una obsessió i, de sobte, ens encega una llum que ens fa veure la realitat d’una altra manera. Des d’aleshores, una vegada recuperats de l’ensurt, tot el que consideràvem excels, poètic, magnífic, innovador i fascinant se’ns torna banal, trist i prosaic i repetit. A mi em va passar amb Jaume Plensa, després de veure un documental sobre la seva obra i els seus projectes. No puc renegar del que vaig escriure en la subjugació, però ara soc incapaç de l’elogi. Em decanto cap al blasme i el vituperi, que són característics de la fe del convers. Amb això vull dir que potser llavors no era tan bo com pensava ni ara és tan execrable, la seva obra, com em sembla.

Entretots

Publica una carta del lector

Escriu un post per publicar a l'edició impresa i a la web

Tot això ve a tomb per les portes del Liceu acabades d’estrenar, que «són al contrari del que ha de ser una porta» i que «pràcticament sempre estaran obertes» perquè seran «un pont», perquè s’elevaran «en un homenatge al món dels escenaris». Plensa, això sí, sap construir el relat com pocs artistes contemporanis. És igual que a hores d’ara estiguem una mica farts de caps enigmàtics en l’horitzó o d’esferes que reconstrueixen un univers simbòlic, en una operació que té més a veure amb l’enginyeria i la traça dels artesans que amb l’excel·lència estètica. És igual. La qüestió és poder dir que aquestes Constel·lacions del Liceu són «un alfabet que representa una harmonia que celebra la gran diversitat del món». A mi, ja em perdonaran, m’evoquen el reixat d’una d’aquestes segones residències (Casa Dolors, posem per cas) que tenen un jardí amb aquests fabulosos gnoms de terracota policromada. Les portes d’acer inoxidable pesen una barbaritat i seran una icona i «dialogaran amb l’edifici», que és, de fet, el que més li agrada a Plensa, dialogar amb els edificis i dialogar amb «el món més contemporani». I tot això i tot allò.