Pros i contres / Article de Josep Maria Fonalleras Opinió Basada en interpretacions i judicis de l’autor sobre fets, dades i esdeveniments.

La guerra i com explicar la realitat sense caure en el sentimentalisme

Llegim comunicats de guerra i també intents d’explicació d’un conflicte. I, després, l’aproximació íntima, la de l’observador que dubta entre destacar la seva presència en el conflicte o il·luminar parcel·les de la realitat,

1
Es llegeix en minuts
La guerra i com explicar la realitat sense caure en el sentimentalisme

Llegim cada dia comunicats de guerra –el dolor, la sang, les bombes, les ciutats devastades– i també intents d’explicació d’un conflicte que s’enfonsa en les arrels obscures de la història, de la religió, de la turbulència patriòtica. I després, tenim l’aproximació personal, íntima, la de l’observador que dubta entre destacar la seva presència en el conflicte o il·luminar parcel·les de la realitat que pot copsar. En unes confessions esplèndides publicades al digital Núvol, l’escriptor Francesc Serés es planteja el dilema. Ara viu a Berlín i col·labora com a voluntari en la rebuda de refugiats ucraïnesos. Confessa que no sap narrar l’èpica, sinó “un món més proper”, i és per això que basa bona part del seu testimoniatge en el contacte quotidià, en les persones amb qui conversa i a qui ajuda, “sense caure en la baixesa, en el sentimentalisme”, que és el que Serés tem. Comença el relat des d’un imponent memorial de guerra soviètic a Berlín. Hi ha noies que hi fan un pícnic. I l’acaba així: “Tant de memorial i tan poca memòria; potser és que som animals de present”. Un present que conté traces de l’abans i inconsciències de l’ara, gaudi de l’instant sota la presència pètria de la tragèdia irrevocable.

Entretots

Publica una carta del lector

Escriu un post per publicar a l'edició impresa i a la web