La nota Opinió Basada en interpretacions i judicis de l’autor sobre fets, dades i esdeveniments.

¿Govern esgotat?

Les advertències d’empreses com Danone i Heineken indiquen que la vaga de transportistes ja està afectant seriosament l’economia

3
Es llegeix en minuts
¿Govern esgotat?

Al Govern Sánchez els problemes se li acumulen i mostra falta de reflexos. Anem només al retard per adoptar algunes decisions econòmiques urgents. És lògic que un pla global per fer front al gran cop de la pujada del preu del gas, els combustibles i altres matèries primeres després de la invasió d’Ucraïna no pugui estar a punt abans del Consell de Ministres del dimarts 29, posterior a la molt rellevant Cimera Europea d’aquest dijous i divendres. Que s’hagi disparat la inflació –cosa que ja venia d’abans de la invasió però que aquesta ha accelerat– amenaça la recuperació de tot Europa i la coordinació entre governs és fonamental. Però una cosa és l’acció conjunta europea i una altra el retard de mesures urgents per evitar col·lapses sectorials. Ja fa nou dies que va començar la vaga convocada per una nova plataforma de transportistes no enquadrada en el Comitè Nacional del Transport per Carretera (CNTC), que és la que representa el sector, i que el Govern va desqualificar per recordar els Armilles Grogues i fins i tot va relacionar matusserament amb l’extrema dreta. Però sigui quins siguin els motius últims, el fort augment del preu del gasoil fa que a molts transportistes –també a la flota pesquera– els resulti gairebé impossible exercir la seva activitat sense tenir pèrdues.

L’actuació dels piquets que obstaculitzen la normalitat del trànsit de mercaderies s’havia d’impedir, però abans o alhora, el Govern s’havia d’haver posat les piles. No ho ha fet perquè, desconcertat pels problemes i potser la seva divisió interna –governar no pot ser sempre voler rebre aplaudiments–, sembla esgotat. N’hi havia prou de veure aquest dimarts la roda de premsa de la vicepresidenta tercera, responsable de la transició ecològica, i de la ministra portaveu per adonar-se’n.

La veritat és que quan el Govern va reaccionar dilluns i va oferir al CNTC una ajuda important de 500 milions d’euros per compensar l’augment del gasoil, ja ho va fer tard i malament. Primer, perquè el detall de les ajudes no es coneixerà fins a la reunió del Govern del dimarts 29. Segon, perquè tot i que el CNTC creu positiva la mesura, la plataforma que va llançar la vaga no l’accepta i demana estar en la negociació. I algunes organitzacions que formen part de la CNTC no només no han quedat satisfetes, sinó que tampoc s’oposen que els seus afiliats s’afegeixin a la vaga.

Notícies relacionades

La protesta ha adquirit així unes dimensions molt preocupants, fins al punt que empreses punteres com Danone o Heineken i associacions representatives de la indústria agroalimentària, la construcció i els concessionaris d’automòbils avisen que la ruptura de les cadenes de distribució les està forçant a parar l’activitat. I molts transportistes que no volen afegir-se a la vaga, tampoc poden treballar amb normalitat per la presència de piquets. L’ocorregut dimarts al port de Barcelona és un exemple del que no ha de passar.

El Govern no ha de continuar dilatant mesures d’emergència, tot i que siguin provisionals, que el sector creu imprescindibles per funcionar sense tenir pèrdues. Els vaguistes, que tampoc representen la majoria del sector, no poden obstaculitzar el trànsit normal i encara menys fer xantatge amb l’amenaça d’un col·lapse general. I la CNTC tampoc ha estat a l’altura de les circumstàncies. El panorama és difícil, però el Govern Sánchez és qui l’ha d’afrontar. Governa perquè ha volgut i la complexitat no és excusa per al retard o la inacció.