Ficció

Tornen els 90

Podríem estar davant el ressorgir del thriller criminal, d’aquesta manera d’acostar-se a un gènere que les últimes dècades ha agafat altres camins

1
Es llegeix en minuts
Tornen els 90

¿L’addicció al true crime documental podria fer reviure un gènere que estava mig mort? Fa setmanes es va estrenar ’Pequeños detalles’ (2021), un thriller criminal amb Denzel Washington i Rami Malek del qual es va dir de forma bastant unànime que semblava d’un altre temps. Hi ha una raó: la primera versió del guió d’aquesta pel·lícula, un projecte que es va activar i va desactivar durant tres dècades, és de finals dels 90. Es nota. És un thriller criminal com els que van segrestar els 90, pel·lícules que apareixen darrere de la sensacional ‘Seven’ (1995) i, amb les seves variacions, són eminentment ‘buddy movies’ (pel·lícules de col·legues) entorn de la investigació dels crims comesos per un assassí d’identitat desconeguda. Serien bons exemples ‘El coleccionista de amantes’ (1997) i ‘El col·leccionista d’ossos’ (1999).

D’altra banda, ben aviat s’estrena ‘Spiral: Saw, el reboot de Saw’ (2004), una pel·lícula que semblava una continuació tardana de ‘Seven’ però que va acabar convertint-se en un gran èxit i el motor d’una popular saga. Tot i que és fidel a l’esperit, la iconografia i la carnisseria de la sèrie inaugurada per James Wan, ‘Spiral: Saw’ també té, curiosament, molt d’aquest thriller criminal que va conquerir els 90 i encara va cuejar als 2000. Fins i tot a nivell estètic, que també es nota en ‘Pequeños detalles’. Potser es tracta només d’una coincidència, del solapament en el temps de les intencions de diversos creadors en una mateixa sintonia nostàlgica. Però podríem estar davant el ressorgir d’aquesta classe de thriller criminal, d’aquesta manera d’acostar-se a un gènere que, tot i que mai ha desaparegut, les últimes dècades ha agafat altres camins. Les raons d’aquests renaixements solen ser variades, fins i tot abstractes. Però potser la clau està en l’èxit fulminant del true crime documental i, especialment, en l’addicció a les propostes del gènere el relat del qual (de vegades repuntat amb reconstruccions fictícies) se centra precisament en això, en la investigació –rocambolesca i plena de girs– d’una sèrie de crims comesos per assassins dels quals va costar descobrir la identitat i que va ser entre difícil i impossible caçar. Que aquests relats ens enganxin avui sense l’ancoratge en la realitat ja és un altre tema.

Temes:

Cine