L’èxit d’Amazon

Jeff Bezos, l’home que va aixecar un imperi amb la nostra comoditat

Som els clients els que estem enfortint una cadena de baules febles, de treballadors en precari i de petits comerciants i de competència aniquilats

3
Es llegeix en minuts
Jeff Bezos, l’home que va aixecar un imperi amb la nostra comoditat

Jeff Bezos serà ben aviat ex-CEO d’Amazon, la companyia que ell mateix va fundar quan rondava la trentena. El que va néixer com una petita llibreria digital s’ha convertit, gairebé 30 anys després, en un conglomerat empresarial amb activitat en sectors tan diversos com l’eCommerce, la computació al núvol, la producció audiovisual, l’electrònica de consum, la venda en espais físics o l’alimentació, entre molts d’altres. No han transcendit massa detalls sobre la seva marxa. A través d’un breu comunicat enviat als treballadors s’ha limitat a dir que abandona la primera línia de foc, però que continuarà com a president executiu. I ho fa per dedicar-se a la seva passió i centrar la seva energia en projectes tan dispars com l’exploració espacial o el periodisme.

Bezos se’n va deixant un llegat empresarial tan sorprenent com la seva fortuna personal. I ho fa a la cresta de l’onada, després d’un any terrible per a la gran majoria d’activitats empresarials, però no per a Amazon. El timó el recollirà un altre històric de la companyia, Andy Jassy, fins ara responsable d’Amazon Web Services, un dels negocis més rendibles de la companyia. Aquesta infraestructura al núvol dona suport a companyies tan populars com Netflix, Facebook, la BBC o Adobe. En efecte, Amazon sosté tecnològicament una important quota de companyies tecnològiques que utilitzem diàriament. Així domina el món i, per extensió, les nostres vides.

Bezos és ja impossible de dissociar de la marca Amazon. Igual com els fundadors d’altres companyies punteres com Tesla, Apple o Netflix, és un d’aquests executius en què la combinació de carisma, lideratge i una manera poc ortodoxa d’entendre els negocis l’han convertit en un guru. Però també en personatge controvertit a qui sempre han acompanyat rumors d’actitud intransigent i mal caràcter. L’anecdotari de Bezos és ple d’extravagàncies i la seva filosofia empresarial és gairebé una religió, plena de principis que tots els treballadors adoptaven com si fossin mantres. No dir mai ‘aquesta no és la meva feina’, comprometre’s amb l’excel·lència (fins i tot quan d’altres pensin que comporten uns estàndards més enllà del raonable) o apostar per un estil de vida frugal (perquè fa que tinguem més recursos, ser més autosuficients i tenir més idees).

Però que Bezos sigui un individu tan tossut amb la seva visió explica que alguns dels seus projectes més extravagants siguin una realitat. La seva idea d’una computadora basada en el núvol que respongués a instruccions de veu com a ‘Star Trek’ avui la coneixem com a Alexa. La seva aposta per un dispositiu de lectura electrònic lleuger que permetés emmagatzemar milers de llibres a un preu reduït va arribar a Amazon el 2007 amb el nom de Kindle. Avui és l’eReader més venut al món i acapara gran part de la quota de mercat en venda d’eBooks. De la necessitat de reduir el temps d’entrega dels paquets en una àrea metropolitana eludint les congestions de trànsit en va néixer Amazon Prime Air. La boja idea de Bezos de fer-ho mitjançant una flota de drons ja ha aconseguit l’autorització de l’agència reguladora del trànsit aeri i aviat serà una realitat als EUA.

Notícies relacionades

Però l’èxit rares vegades s’aconsegueix sense deixar uns quants cadàvers pel camí. En el cas d’Amazon, la llista de greuges és extensa i preocupant: una política de recursos humans qualificada d’‘inhumana’, acusacions d’ús il·lícit de les nostres dades, competència deslleial i abús de posició dominant del mercat. 

Que Amazon és un monstre és un fet. I tots hauríem de fer una reflexió individual sobre el nostre paper alimentant-lo. Perquè sense la nostra contribució els paquets d’Amazon no s’haurien convertit en part recurrent del paisatge. La decisió de pagar una tarifa plana ens tanca en un ecosistema de beneficis gratuïts (enviaments, vídeo o emmagatzemament al núvol, entre d’altres), però també de dependències. Som els clients els que estem enfortint una cadena de baules febles, de mossos de magatzem i repartidors que denuncien condicions de treball precàries, de petits comerciants que han vist aniquilat el seu negoci i d’unes pràctiques de fixació de preus que acaben amb la competència. Amazon ha assignat un preu assequible, el de la tarifa ‘prime’, a una cosa d’un valor incalculable: la nostra comoditat. ¡Quin geni, Bezos! 

Temes:

Amazon Empreses