Idees

L'idil·li entre directors i festivals

Brandon Cronenberg i Quentin Dupieux a Sitges són dos exemples de com d'estimulant és la relació entre el públic i els cineastes habituals d'un festival

1
Es llegeix en minuts
zentauroepp55318331 barcelona 08 10 2020  icult  ambiente y primeras colas para 201015132316

zentauroepp55318331 barcelona 08 10 2020 icult ambiente y primeras colas para 201015132316 / JOAN CORTADELLAS

Una de les coses que més celebro d’un festival de cine és la fidelitat cap a determinats cineastes i la possibilitat de comprovar en directe com es forja la relació entre el públic i ells. És interessant veure les reaccions pel descobriment d’un autor nou i les expectatives davant la seva segona pel·lícula. També ho és assistir al moment del qüestionament, la decepció i fins i tot l’enuig: ¿era realment un cineasta interessant o una falsa promesa? I ho és sobretot comprovar com, en poc temps, alguns d’aquests directors han passat de ser la revelació de l’any a figures consagrades (com a mínim) en el marc del festival, als autors més esperats en cada nova edició.

Notícies relacionades

Poso un parell d’exemples relacionats amb el Festival de Sitges, que se celebra fins al pròxim diumenge. Un és Brandon Cronenberg, que en vuit anys salta de descobriment (amb la seva magnífica ‘Antiviral’) a director d’una de les pel·lícules més esperades i aplaudides d’aquesta edició, ‘Possessor’. I que es consagra a la velocitat del llamp com un dels noms clau del fantàstic contemporani. Un altre, encara més clar, és Quentin Dupieux, directament un dels cineastes més admirats i estimats pel públic del festival. L’estrena de ‘Rubber’ (2010), pel·lícula sobre un pneumàtic assassí, suposa l’inici d’un bonic (i delirant) idil·li entre el públic de Sitges i un cineasta tremendament personal i atípic les pel·lícules del qual es reben amb un entusiasme genuí i contagiós: les projeccions de ‘Mandíbulas’ han sigut màgiques.

Potser tot això sembli un simple apunt mitòman per la meva part, i potser ho és. Però crec que això no anul·la l’estimulant d’aquesta relació entre el públic i els cineastes habituals d’un festival, i l’important que és que els festivals consolidin aquest vincle. Bàsicament perquè d’allà surten línies de conversa: discutir sobre l’evolució (sigui en positiu o en negatiu) de la filmografia d’aquests autors implica, en el fons, parlar de cine. I, al final, consolidar als festivals aquest espai (físic o virtual) per parlar sobre cine és tan important com triar les pel·lícules adequades.