Controlats

El dilema de les xarxes socials

1
Es llegeix en minuts
El dilema de les xarxes socials

Stephen Lam

A tots ens ha passat. Penses en gatets i te n’apareix un al teu Instagram. Vols informació sobre una pel·lícula i allà hi ha la notícia al mur del teu Facebook. Està clar que ens espien. «¡A mi m’és igual! No tinc res a amagar». Això pensava fins que vaig veure el documental de Netflix ‘El dilema de las redes’, després, se’m va ocórrer veure la pel·lícula ‘Brexit’ i per rematar, el documental ‘El Gran Hack’. ¿Resultat? M’explotarà el cap.

No és que ens espiïn, és que ens analitzen i ens coneixen millor que nosaltres mateixos. Ara mateix, les dades dels humans han guanyat el petroli en valor. Per això Google, Amazon o Facebook són les empreses més poderoses del planeta, perquè ens venen. Som pura mercaderia. Ens venen a empreses analitzadores de dades que construeixen retrats psicològics de cadascun de nosaltres, per poder enviar-nos el missatge desitjat i manipular-nos d’una manera absolutament directa i individualitzada. Només tu veus el que passa al teu mòbil. I passa el que volen que passi.

Entretots

Publica una carta del lector

Escriu un post per publicar a l'edició impresa i a la web

Notícies relacionades

No pararan fins que vegis el món com ells volen que el vegis. Polaritzant cada vegada més a la població i generant més odi entre bàndols. Odi que ens porta a aquest auge de la ultradreta al món. No és casualitat. Ja podem esborrar, eliminar o canviar de mòbil, que estem perduts. Això ja no hi ha qui ho arregli. Les dades de la nostra activitat ‘online’ no s’evaporen. Tota connectivitat és registrada. Targetes de crèdit, una recerca a Google o un inofensiu ‘like’ a Twitter. Les dades són utilitzades de forma inadequada, poc ètica o directament il·legal. Aquestes empreses ens utilitzen, ens venen i saben el que cal fer perquè guanyi el brexit o Donald Trump. Fan trampa. ¿Però com ho solucionem?

Terminator ja està aquí. Skyned és l’algoritme i ja no hi ha qui el pari. No és que ens escolti, simplement s’avança als nostres comportaments. ¡Fa prediccions amb els nostres avatars psicològics i sempre encerten! Com es diu al documental ‘El dilema de las redes’, ’si no pagues pel producte, tu ets el producte’. Pensa-hi cada vegada que li dones ‘ok’ al que sigui.