16 jul 2020

Anar al contingut

LA CLAU

El greu mal a l'escola

El greu mal a l'escola

Joan Cañete Bayle

Cap administració ha considerat l'educació com un servei essencial durant el confinament

L’escola és una de les greus damnificades de la crisi de la Covid-19. El menys important és que el curs va acabar al març. El que és greu, nociu, és el discurs que les autoritats (a Madrid i Barcelona) i les seves decisions han transmès a la ciutadania. Cap administració ha considerat l’educació com un servei essencial. És un pilar de l’Estat del benestar del que es pot prescindir durant un trimestre sencer, augmentant la bretxa entre l’escola privada i la pública, entre les famílies amb més mitjans (i, per tant, amb més capacitat per teletreballar i cuidar/educar nens en confinament) i les de menys mitjans. No s’ha plantejat una inversió excepcional, ocupar altres espais, contractar més professors, fer tots els esforços necessaris i més per acabar el curs de veritat, no aquest autoengany d’acabar l’avaluació ‘online’ a base de deures i trobades a Zoom.

Des de les administracions s’ha avalat la idea de l’escola com a aparcanens, una funció si no primordial sí molt important, que és permetre que els pares puguin anar a treballar. També s’ha desdenyat la importància del grup, bàsic en els nous models pedagògics que es plantegen l’educació no com una mera absorció de coneixements, sinó com un desenvolupament de capacitats. S’han entronitzat els deures, la feina a casa i les classes magistrals en ‘streaming’ com a sinònim d’educació ‘online’, desdenyant els projectes, el treball en equip, el desenvolupament de les intel·ligències múltiples. El pati ha passat a ser vist com un espai superflu, un perill, i el menjador, un risc, quan d’aquest menú (becat) depèn la nutrició de milers de nens.

¿És possible que algú concebi que a la tardor la sanitat, els bombers i la policia no es reforcin davant del coronavirus? No, perquè són serveis essencials. En canvi, ja se’ns adverteixen d’un curs parcialment ‘online’. És a dir: retallat, individualista, desigual, tradicionalista.  

Temes: Coronavirus