20 febr 2020

Anar al contingut

Anàlisi

Festes de guardar

FERRAN NADEU

Festes de guardar

Ester Oliveras

El sector comercial està en transformació, i una de les estratègies a curt i mitjà termini consisteix a mantenir la xifra de negocis elevant el volum de productes venuts amb marges minvats

La combinació del comerç presencial amb l’electrònic ha incrementat la competència entre negocis. Un dels resultats que podem observar és la creació i promoció de noves ocasions de consum. Unes setmanes enrere celebràvem la castanyada juntament amb Halloween. La cartelleria del Black Friday ja es troba en el seu apogeu, preparada per al cap de setmana. El 2 de desembre, Cyber Monday. Enllacem amb compres de Nadal. Festes de Cap d’Any. Rebaixes d’hivern. Sant Valentí. Rebaixes de mitja temporada... Però la importació de festes comercials no prové només dels Estats Units. L’última adquisició és de la Xina, el Guanggun Jie, el dia del solter, l’11 de novembre, intel·ligentment promocionada pel grup Alibaba des del 2012.

El sector comercial està en transformació, i una de les estratègies a curt i mitjà termini consisteix a mantenir la xifra de negocis elevant el volum de productes venuts amb marges minvats, derivats de promocions atractives que incitin la compra impulsiva.

Incapaços d’assumir la tecnologia

Aquests canvis provenen, com sempre, dels avenços tecnològics. Fa uns anys, esperàvem les novetats, les incorporàvem, i disfrutàvem d’una qualitat de vida més gran. Ara estem desconcertats, incapaços d’assumir la tecnologia, que apareix amb ingent rapidesa. Això els passa a persones, organitzacions i sectors.

Entretots

Publica una carta del lector

Escriu un post per publicar a l'edició impresa i a la web

Els preus disminueixen, d’una banda, pel model del comerç ‘online’, que permet uns costos d’infraestructures fixes molt menors. A més, les grans empreses es beneficien d’un sistema fiscal desactualitzat, en el qual els beneficis empresarials tributen allà on l’empresa tingui residència fiscal, que sol ser, sorpresa, un paradís fiscal. En aquest aspecte, la Unió Europea està planificant l’impost GAFA (Google, Apple, Facebook i Amazon) que anivellaria, una mica més, les condicions entre el comerç presencial i l’electrònic. Aquesta taxa obligaria a tributar en funció de les vendes que es generin a cada país, independentment de la residència fiscal. També s’aplicaria a serveis de publicitat ‘online’, a la intermediació, i a la venda de dades a partir d’informació proporcionada per les persones usuàries. Aquesta variable, la fiscalitat, té solució.

D’altra banda, la disponibilitat de comerç ‘online’ ha creat persones consumidores apoderades. I això no té marxa enrere. Hi ha molta informació disponible, facilitat per comparar, i possibilitats d’anunciar públicament la satisfacció o insatisfacció, a través de les xarxes socials. Per això, el comerç posa cada vegada més recursos a cuidar l’experiència del consumidor, ja sigui ‘online’ o presencial. Aquest accés a la informació no ens surt gratis: les empreses ho saben de tot de nosaltres. Saben les recerques que hem realitzat i ens ho van oferint rebaixat en el marge de la pantalla de navegació. S’agrairà el dia que algú inventi una opció que permeti indicar «producte ja adquirit», perquè deixin d’aclaparar-nos.

Per cert, aquesta és la setmana europea de prevenció de residus, un altre efecte col·lateral del consum compulsiu. Bon Black Friday i feliç Cyber Monday.