27 set 2020

Anar al contingut

Nou mandat a la UE

Els reptes digitals de la nova Comissió Europea

Els reptes digitals de la nova Comissió Europea

Carmina Crusafon

La UE ha de donar respostes a les demandes i necessitats de la societat digital

El novembre marcarà l’inici del mandat de la nova Comissió Europea. Es presenten diverses novetats. Primera, el president serà per primera vegada una dona. Ursula von der Leyen s’ha proposat liderar la transició cap a una nova societat digital. Segona, ha reorganitzat les carteres dels comissaris europeus i ha establert entre les seves cinc prioritats la de tenir «una Europa adaptada a l’era digital». Analitzem els canvis que proposa i els que estaran al comandament per dur-los a terme en els pròxims cinc anys (2020–2025). 

Tres dones al capdavant dels temes digitals

Von der Leyen ha mantingut l’estructura d’un equip amb un/a comissari/a per cada estat membre, amb l’excepció del Regne Unit, que ha declinat proposar-ne cap a causa del ‘brexit’. L’escola de comissaris es compon de 27 persones, de les quals tres són vicepresidents. Tres dones es faran càrrec dels diferents aspectes que afecten el desenvolupament de la societat digital: la danesa Margretha Vestager, la búlgara Mariya Gabriel i la francesa Sylvie Goulard.

Vestager ocuparà la vicepresidència dedicada a ‘Europa adaptada a l’era digital’. Els seus àmbits d’actuació estaran principalment vinculats a la competència en el mercat digital per evitar la concentració en mans de les grans empreses tecnològiques. Aquesta comissària ja té experiència en aquest àmbit perquè es va ocupar d’aquests temes en la Comissió Juncker. És coneguda a escala mundial per ser la cara visible de les multes europees contra Google.

Entretots

Publica una carta del lector

Escriu un post per publicar a l'edició impresa i a la web

Gabriel també repeteix en el càrrec de comissària, tot i que té modificacions a la seva cartera. Abans s’ocupava de l’economia i societat digital. Ara s’amplien les seves competències i inclouen innovació i joventut. Els temes digitals estaran vinculats a la investigació i també s’inclou a l’educació, esport i cultura. Es tracta d’una combinació nova en els dominis comunitaris.

Goulard és la que té una cartera amb més dimensió, el mercat interior. S’ocuparà dels assumptes vinculats a les xarxes tecnològiques i als seus continguts, així com de les indústries i empreses, amb un èmfasi especial en el desenvolupament de la indústria vinculada a l’espai i a la defensa. Haurà d’aconseguir completar el desenvolupament complet del Mercat Únic Digital. Aquesta va ser una de les prioritats de la Comissió presidida per Juncker i ara el repte està a aconseguir que sigui una realitat per al ciutadà europeu.

Els desafiaments per resoldre

La nova Comissió s’enfronta a diferents desafiaments digitals. Primer, el desplegament del 5G a partir del 2020 requereix l’establiment de normes comunes per a aquestes xarxes de forma conjunta a tota la Unió Europea. Segon, el domini nord-americà i xinès al món tecnològic obliga a una acció forta de les institucions europees que permeti aconseguir la sobirania tecnològica en algunes àrees molt crítiques per al futur de l’economia i el creixement. Els àmbits d’acció més necessaris s’emmarquen en el ‘blockchain’, la informàtica d’alt rendiment, informàtica quàntica, algoritmes i eines per a l’intercanvi i la utilització de dades.

El tercer repte és el de la intel·ligència artificial perquè marcarà l’agenda de les actuacions tecnològiques en els pròxims anys. La nova presidenta ha afirmat que durant els seus primers 100 dies en el càrrec vol presentar propostes de legislació per a un enfocament europeu coordinat sobre les seves implicacions ètiques i humanes. Es tracta d’un tema fonamental per al benestar digital de la ciutadania europea.

La quarta de les prioritats se centra en l’educació digital. Això és, aconseguir la capacitació en les competències digitals tant per als joves com per als adults. Von der Leyen vol actualitzar el Pla d’Acció d’Educació digital. L’objectiu és que l’alfabetització digital es converteixi en una competència bàsica per a qualsevol europeu.

En l’àmbit intern, la Comissió es compromet a impulsar la seva plena digitalització engegant nous mètodes digitals i eines de diplomàcia digital. L’objectiu és afavorir la transparència i la flexibilitat dels processos.

Els reptes digitals són importants i variats i semblen estar situats en zona prioritària per a la nova presidenta, però no són els únics als quals s’enfronta la nova Comissió Europea. Veurem com poden competir amb altres de gran abast com el canvi climàtic, l’alentiment de l’economia, la protecció de l’estil de vida europeu o el lideratge europeu al món. Temps al temps. 

*Profesora de la Universitat de Barcelona.