Anar al contingut

Desigualtat

Dones, carreres i ciència

Dones, carreres i ciència

Marta Roqueta

L'escàs percentatge d'alumnes en els estudis científics és un problema que es gesta molt abans d'escollir carrera

Una de les mesures més polèmiques del programa que el PSOE va proposar a Podem per tancar un acord d’investidura va ser la gratuïtat de la primera matrícula universitària en els estudis científics i tecnològics per a les estudiants, en cas que la carrera triada comptés amb menys del 30% d’alumnes.

La proposta no és més que un pedaç d’última hora a un problema que es gesta molt abans d’escollir carrera, sovint a les aules i els llibres de text. Un informe de l’OCDE, del 2015, observava que la formulació dels exercicis científics i matemàtics a classe influïa en el rendiment de les alumnes.

Elevar l’autoestima

Així, les noies milloraven els resultats quan treballaven en problemes similars als explicats a classe. En canvi, les notes baixaven quan se’ls demanava traslladar aquestes habilitats més enllà del que establien els exercicis. L’informe apuntava a una falta de confiança de les estudiants en relació amb disciplines com les matemàtiques, fins i tot si treien molt bones notes. Per a l’OCDE això no era fútil, al considerar que quan els estudiants tenen més confiança en si mateixos, es donen més llibertat per involucrar-se en processos de prova i error, fonamentals per adquirir coneixement matemàtic i científic. En conseqüència, recomanava al professorat i els progenitors incentivar l’autoestima de les estudiants.

Entretots

Publica una carta del lector

Escribe un post para publicar en la edición impresa y en la web

Una altra mesura amb bastant consens és que les alumnes coneguin l’obra de científiques i les tinguin com a mentores. Una d’elles, l’enginyera informàtica Nerea Luis, apunta que moltes estudiants veuen poca utilitat social a les disciplines científiques i tecnològiques, i que s’ha d’abandonar el model d’emprenedor tecnològic que encarnen Mark Zuckerberg Elon Musk. En canvi, diversos estudis descarten l’efectivitat de campanyes com la de la Unió Europea el 2012, que mostrava científiques amb pintallavis i molt brilli-brilli. L’exigència de ser bona científica i alhora encaixar amb els cànons tradicionals de la feminitat sumava pressió a les alumnes.

Temes: Dones Igualtat