11 d’ag 2020

Anar al contingut

EL CONSUM DE TV

¿Bombolla de plataformes audiovisuals?

¿Bombolla de plataformes audiovisuals?

Carmina Crusafon

Els elements diferencials són els continguts amb marca pròpia, el preu i el nombre de pantalles simultànies per subscripció

¿Netflix, HBO o Amazon Prime? És una pregunta habitual en les nostres converses quotidianes. Respon a una nova manera de consumir continguts audiovisuals. L’àmplia oferta de les plataformes de 'streaming' s’ha convertit en la principal competidora de la televisió tradicional. Alguns parlen de bombolla audiovisual i d’altres afirmen que som davant del final de la televisió. ¿Què està passant?

Un catàleg molt variat

L’arribada de Netflix ha transformat la nostra manera de consumir les sèries i les pel·lícules. Ha canviat els hàbits que havíem après mirant la televisió. Ja no s’ha d’esperar una setmana per veure el següent capítol de la nostra sèrie favorita, ni tampoc estar pendent del rellotge per saber quan comença o acaba un contingut. A més, els algoritmes permeten que l’oferta sigui personalitzada i el nostre consum, a la carta.

Aquestes noves rutines s’han consolidat perquè l’oferta del mercat espanyol s’ha ampliat amb l’arribada d’HBO i Amazon Prime. Es complementa amb ofertes temàtiques com la de Filmin; així com amb aquelles que ofereixen els operadors de telecomunicacions, com Movistar, Orange o Vodafone. A més, l’any que ve s’espera l’arribada d’altres marques globals, com Apple i Disney.

El consumidor està aprenent a diferenciar l’oferta. Tres aspectes són essencials per decidir-se: el catàleg, el preu i les pantalles simultànies per subscripció. A l’era digital continua vigent la regla clàssica: “el contingut és el rei”. L’oferta de sèries i pel·lícules és fonamental per a l’elecció. Es pot optar per catàlegs més generalistes amb continguts per a tot tipus de públic (com és el de Netflix) o de decidir-se per l’'star-system’ internacional amb sèries amb un repartiment conegut o marques globals (com és el cas d’HBO). El segon factor és el preu de la subscripció amb les seves diferents modalitats. El punt de partida el marca Netflix i la resta hi acomoden les seves tarifes. El tercer element és el nombre de pantalles simultànies per cada subscripció. Recordem que el consum ja no és col·lectiu, sinó individual; però la subscripció és normalment per llar i respon a diverses persones amb el seu perfil propi de consum i amb diferents dispositius. Així que aquest aspecte és també fonamental en la decisió de compra.

¿El final de la TDT?

Aquest canvi de consum audiovisual està afectant el sector televisiu tradicional. Alguns afirmen que la TDT té els dies comptats per la ferotge competència de les plataformes digitals. És cert que el consum audiovisual a través de la pantalla gran està baixant davant els nous dispositius (mòbil, tauleta o ordinador), especialment entre els més joves. El que està clar és que tots competeixen pel mateix: el temps dels telespectadors. Les cadenes de TV estan reaccionant posant en marxa les seves plataformes amb continguts propis que permetin respondre a les noves demandes del consumidor.

La clau de supervivència està a incloure el circuit de pantalles que permeti arribar a l’usuari en qualsevol moment i lloc. No hi ha cap bombolla audiovisual, sinó uns hàbits de consum nous que obliguen la TDT a desplegar noves estratègies.